De waarde van muziek vandaag

share

June 28, 2016

Wat is vandaag de waarde van muziek? Op 28 juni 2016 stelde Sabam, in samenwerking met dr. Micheline Lesaffre van IPEM-UGent en marktonderzoeksbureau Profacts, een studie voor die een antwoord geeft op deze vraag.

Tijdens de persconferentie werden onder andere volgende resultaten voorgesteld:

  • De muziekcultuur evolueert steeds verder naar een belevings- of ervaringseconomie. De consument verkiest de emotionele en sociale waarde van een unieke en kwalitatieve muzikale ervaring boven het ‘bezit’ van muziek.
  • De opkomst van de ‘gratis’ cultuur heeft muziek herleid tot een economisch goed, bijna zonder waarde.
  • De Belg gaat het minst naar de opera, de discotheek, en klassieke concerten. Daarentegen gaan we minstens een paar keer per jaar naar de bioscoop, pop- en rock concerten en fuiven. Jongeren (18-29 jarigen) en hoger opgeleiden participeren frequenter aan culturele evenementen.
  • Voor 76% van de Belgen is muziek waardevol, en voor 61% is muziek echt belangrijk. In België luisteren we gemiddeld 3.66u per dag naar muziek.
  • Voor de Belgen zijn pop-, rock- en klassieke muziek de 3 populairste genres.
  • 78% van de Belgen waardeert achtergrondmuziek op openbare plaatsen, en 67% heeft er aandacht voor.
  • 71% van de Belgen verkiest muziek op de werkvloer.
  • 56% van de Belgen zegt productiever te zijn wanneer er muziek op de werkvloer wordt gespeeld. Volgens 72% van de uitbaters van een handelsonderneming is hun personeel productiever wanneer zij muziek spelen op de werkvloer.
  • 84% van de handelsondernemingen speelt muziek. In de horeca stijgt dit percentage tot 98%.
  • Voor 63% van de uitbaters van een handelszaak creëert muziek een toegevoegde waarde voor hun onderneming.
  • In een café waar geen muziek speelt en waar een consumptie € 1.8 kost, zijn de respondenten bereid tot €1.9 te betalen voor diezelfde consumptie indien er wel muziek gespeeld wordt. Deze resultaten bevestigen dat muziek beschouwd moet worden als een investering in de mogelijke verhoging van het zakencijfer, en niet als een kost.
  • Ondanks het feit dat slechts 39% van de Belgen nog bereid is te betalen voor muziek, verklaart 74% het belangrijk te vinden dat auteurs, worden vergoed wanneer hun muziek wordt gebruikt.
  • 57% van de Belgen vindt het rechtvaardig dat handelaars een vergoeding betalen aan auteurs, componisten en uitgevers wanneer ze muziek spelen in hun zaak. Bij de handelaars zelf, stijgt dit percentage tot 67%.

 

De volledige studie vindt u terug door hier te klikken.

About Sabam

Sabam was founded in 1922 by authors and for authors. As a private company, Sabam manages and distributes the royalties that come to the authors. It is the intermediary between the creative artist and the user of the works. Sabam guarantees a fair remuneration of the authors for the use of their works outside the family circle.

Being the largest cultural company in Belgium, it represents 40,000 authors and more than 4 million creations. Sabam is playing an active role in the distribution of cultural products in Belgium and abroad by way of the support it grants to authors and of the network it puts at disposal.

Sabam represents the Belgian as well as the international musical repertoire. Sabam is a multidisciplinary society and is made up of composers, lyricists, publishers, playwrights, choreographers, directors, scriptwriters, writers of dialogues, radio makers, authors of subtitles, translators, novelists, poets, comic strip authors, illustrators, journalists, sculptors, painters, video makers, drawers, photographers, graphic artists, ...

Tel: 02/286 83 83

Sabam llc
rue d'Arlon75-77
1040 Brussels