Midem 2017
Midem 2017 “Minder overrompeling, meer focus”
juni 14, 2017

“Music moves Europe” en blijft Cannes jaarlijks beroeren. In en rond het iconische Palais des Festivals bood Midem al voor de 51ste keer talent uit de business een platform om op zoek te gaan naar de juiste mix & match.
Midem by Night plaatste Fugeesfounder Wyclef Jean bovendien als topper op de affiche van de vele beachshowcases met ruwe diamanten wereldwijd.

Overdag bezorgden speeddates en meetings op onze gedeelde stand met Bumacultuur de ingeschreven professionals, voornamelijk music publishers en labels, tal van interessante ontmoetingen op met artiesten die hun muziek in Europa en de wereld aan de man willen brengen. Dealpotentieel bij de vleet dus. Sabam peilde bij enkele deelnemers en passanten hoe zij hun allereerste of doorwinterde editie van Midem hebben beleefd.

“Waar muziekbusiness naar een hoger level wordt getild”
Daniël Verstappen (pianist/componist/live-artist)
: Hele leuke kennismaking met Sabam. Het was een bijzonder vruchtbare week. Onze eerste indruk over Midem is meer dan positief. Samen met mijn manager ben ik interessante gesprekken kunnen aangaan met potentiële producers, publishers en labels. De perfecte plaats waar muziekbusiness naar een hoger level wordt getild. De Sabamstand gaf me een positief gevoel, een warm onthaal, en een directe betrokkenheid met mijn verhaal als pianist en componist. Alvast voor herhaling vatbaar.

Ludovic Barnouin (agent/manager - music publisher Hello Pop): Ik vond Midem 2017 veel professioneler dan de voorgaande jaren. Met inderdaad minder volk maar met meer kwalitatieve en gefocuste deelnemers, die beter wisten waar ze precies naar op zoek waren. Naast mijn meetings, vond ik ook de thema’s van de conferenties bijzonder boeiend en het technische luik fascinerend. Bedankt ook Sabam voor de assistentie en het warme dagelijkse welkom op de stand.

Raven (singersongwriter): Ik wist niet goed wat ik van Midem moest verwachten, maar op de allereerste dag heb ik al enkele contacten kunnen leggen. Iedereen staat er open voor ontmoetingen en het is leuk georganiseerd met netwerkmomenten en interessante panels. Uiteindelijk heb ik heel wat interessante en potentiële business partners ontmoet, dus wie weet wat er zal uitkomen!

Marcel Kaufmann (Fondation Suisa): Midem heeft er goed aan gedaan door te verhuizen binnenin het Palais des Festivals. Zo brengt het de exposanten en bezoekers dichter bij elkaar. Dit was volgens mij niet alleen te merken in de hal van het Palais, maar ook in de gesprekken met de internationale deelnemers. Daarnaast is het liveprogramma aantrekkelijker geworden door het nieuwe dubbele podium op het strand vlakbij het salon. We kijken al uit naar een vervolg.

 

Minder middelen, minder circus”  
Aya Braem (Art related management, coördinator GALM, tekenaar): Wat zich ooit afspeelde in het volledige Palais des Festivals en tot ver daarbuiten (hotelrecepties, meetings,... bv. In Carlton op de Croisette) is nu gereduceerd tot niet veel meer dan een kleine verdieping, Midem is niet meer wat het geweest is. De beurzen en conferenties die inspelen op de nichemarkt doen het beter en beter (Jazzahead, Classical Next,...), er duiken er dan ook meer en meer op. En dat is duidelijk zichtbaar aan Midem. Toch had ik dit jaar de indruk dat het net daarom wel weer interessant kan zijn. Meer focus, minder overrompeling van duizenden mensen. Minder middelen daar, dus ook minder circus. Fijn om via Sabam ook steeds een basis te hebben om te vergaderen, maar ook om andere Belgen tegen te komen. Enkele jaren geleden vond ik Midem niet meer de moeite, die overtuiging is dit jaar bijgesteld.

Mary Made (A&R, executive producer en songwriter - M & W Recordings): De directe impact van Midem 2017 is in deze fase nog moeilijk te beoordelen, maar ondanks het dalende aantal deelnemers is 85% van de vergaderingen goed te noemen. Er zijn nieuwe contacten gelegd met positieve uitwisselingen. Sommigen springen er ook echt uit. Uit ontmoetingen met contacten uit eerdere Midem-edities blijkt dat bepaalde projecten intussen aan maturiteit hebben gewonnen.

André d’Anjou (Chairman music publisher Adasong Productions): Na drie jaar afwezigheid was ik opnieuw present op Midem. Het is belangrijk voor mijn bedrijf om een uitvalsbasis als de stand van Sabam & Bumacultuur te hebben. 90% van de afspraken werd vastgelegd op de stand. Uiteraard is het veel minder druk dan in het verleden, maar de mensen die we hebben ontmoet waren zeer geïnteresseerd in onze producties. Nu is het wachten op licentieovereenkomsten en sub-editing.

Timothy Hagelstein (G7 Music Group): Ik kijk terug op een positieve editie van Midem met de ondertekening van internationale contracten en enkele perspectieven in ontwikkeling. Zelfs met minder bezoekers blijft Midem belangrijk en nuttig.

Piet Bekaert (The Right People): Voor het eerst sinds een paar jaar had ik het gevoel echt nog eens iets bereikt te hebben op Midem. Uiteindelijk een deal afgesloten en een andere deal in de pijplijn als gevolg van Midem. Natuurlijk is het festival enorm gedevalueerd qua opkomst, het is meer een samenkomst van – vooral – publishers aan het worden. Tip: huur in de toekomst één of twee grote hotels af in een grote stad genre Parijs, Londen of Berlijn en laat iedereen daar elkaar ontmoeten, want de hoogdagen van Cannes als happening place zijn nu wel definitief achter de rug.

Fernando Matias (CAp@rCA Ovaçao): Het eindresultaat van Midem is voor ons positief. Midem is het enige evenement waar we nog veel vertegenwoordigers van onze activiteit vinden.Dit jaar kunnen we de vele vergaderingen weer omzetten in nieuwe contracten, zoals we wel vaker doen wanneer we deelnemen. De ontmoeting met professionals is ook belangrijk voor ons. Zo kunnen we bestaande relaties en business versterken.

Stefaan Moriau (CTM entertainment): De Midem met de minste opkomst sinds haar bestaan, een schraal paleis waar je op 10 minuten alle stands heb bezocht.
Nochtans is voor uitgevers Midem nog steeds een uitstekende plaats om mekaar te ontmoeten. Veel van onze klanten waren aanwezig en mijn agenda zat boordevol met meetings van 30min of 60min en dit in de lobby’s van de Carlton, Martinez, The Grand, The Majestic en the Grey Albion. Goed voor de stappenteller! De meetings zijn voor 100% kwaliteitsvol en sinds jaren sloten we ook echte deals af.  Wel benieuwd hoe de beurs verder zal evolueren.

Wim Schreurs (Entertainment advocaat):Midem is hét jaarlijkse ontmoetingsmoment van entertainment advocaten uit de hele wereld. De uitwisseling van kennis en expertise tussen de entertainment advocaten op Midem is onontbeerlijk. Internationale netwerken zijn key in een internationale industrie. Midem is vooral gefocust op nieuwe technologie en de handel in rechten. En het is juist deze combinatie - streaming, virtual reality, artificial intelligence en auteursrechten - die een boost zal geven aan een nieuwe muziekindustrie. (TG)

 

 

 

 

 

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons