Björn Ulvaeus ontmoet Premier De Croo over muziek, technologie en auteursrecht
januari 24, 2024

CISAC voorzitter Björn Ulvaeus heeft vandaag Premier Alexander De Croo ontmoet om onder meer de enorme impact van artificiële intelligentie (AI) op de creatieve economie te bespreken. CISAC is de internationale vereniging van auteursvennootschappen. Ulvaeus hield een pleidooi voor een regelgevend kader dat de rechten van auteurs beter beschermt.

Björn Ulvaeus
Vlnr. Jan Hautekiet - Gadi Oron - Steven De Keyser - Björn Ulvaeus en Premier Alexander De Croo | © Sabam

Nu België het voorzitterschap van de Europese Unie voor zes maanden op zich neemt, pleit de voorzitter van CISAC en medeoprichter van de Zweedse popgroep ABBA voor een duurzaam beleid voor de bescherming van het auteursrecht en auteurs in Europa.

AI-wet vormt de kern van Belgisch voorzitterschap

Björn Ulvaeus bedankte de Eerste Minister voor het EU-programma van het Belgisch voorzitterschap. Dat omvat een aantal acties die gericht zijn op intellectuele eigendomsrechten. Op een cruciaal moment in het debat over auteursrecht en AI zal België de discussies leiden om de tekst van de Europese AI-wetgeving te finaliseren. Ulvaeus dringt daarbij in het bijzonder aan op de invoering van gepaste transparantieprincipes en stelt dat AI-operatoren zich moeten houden aan het auteursrechtelijk kader in de Europese Unie.

"De manier waarop we antwoorden op het gebruik van AI in relatie met het auteursrecht zal een enorme invloed hebben op de Europese cultuur en onze creatieve economie. Op een moment waar overal in de wereld wetgevers regelgeving plannen om AI te reguleren, hoop ik dat Europa zijn leiderschap toont in het beschermen van makers en haar creatieve industrieën. Regels die transparantie vereisen van AI-operatoren zijn hierbij van vitaal belang." Björn Ulvaeus, voorzitter van CISAC en medeoprichter van ABBA.

Naar een duurzame creatieve economie

Namens CISAC nam ook Directeur-Generaal Gadi Oron deel aan het gesprek, voor Sabam waren dat voorzitter Jan Hautekiet en CEO Steven De Keyser. Zij benadrukken het belang van een blijvende steun voor het auteursrecht en de erkenning van de waarde van de creatieve economie, zowel op Europees- als nationaal beleidsniveau.

De collectieve beheersorganisaties of auteursvennootschappen spelen een belangrijke rol in het beschermen en vergoeden van auteurs en componisten. Sabam en CISAC werken zowel in België als op internationaal niveau samen om auteurs ook op de streamingmarkt te ondersteunen in de ontwikkeling van hun carrière.

De delegatie verwelkomde het rapport "On cultural diversity and the conditions for authors in the European music streaming market" dat op 17 januari door het Europees Parlement werd aangenomen. Dat benadrukt de ongelijke situatie voor muziekmakers, waaronder de ontoereikende vergoeding en het gebrek aan transparantie in de promotie en de vindbaarheid van muziek gecrëerd en/of geproduceerd in de Europese Unie.

Björn Ulvaeus is wereldwijd een voorvechter van een eerlijke behandeling van auteur-componisten en alle creatievelingen in de streamingwereld.

Over CISAC
De Internationale Confederatie van organisaties van auteurs en componisten - is 's werelds toonaangevende netwerk van auteursmaatschappijen. Met 225 leden in 116 landen vertegenwoordigt CISAC meer dan vier miljoen makers uit alle regio’s en in alle kunstdisciplines, waaronder muziek, audiovisuele werken, theater en dans, literatuur en beeldende en visuele kunst. CISAC, waarvan Björn Ulvaeus - singer-songwriter en medeoprichter van ABBA - voorzitter is, beschermt de rechten en vertegenwoordigt de belangen van auteurs en componisten wereldwijd. Opgericht in 1926, is de federatie een niet-gouvernementele, non-profitorganisatie met hoofdkantoor in Frankrijk en regionale kantoren in Afrika, Latijns-Amerika (Chili), Azië-Pacific (China) en Europa (Hongarije).