Een nieuwe voorzitter voor Sabam

mei 27, 2016

Bij het aflopen van de respectievelijke mandaten heeft de raad van bestuur een voorzitter en gedelegeerd bestuurders verkozen.

Pierre Mossiat (voor Strictly Confidential nv) wordt voorzitter van de raad. Hans Helewaut en Claude Martin (voor Team For Action cvba) werden herkozen als gedelegeerd bestuurders, respectievelijk voor de Nederlandstalige en Franstalige taalrol.

Deze mandaten zijn voor een duur van 2 jaar.

Pierre Mossiat is CEO van Strictly Confidential, één van de grotere onafhankelijke uitgevers in Europa. Oscar And the Wolf, dEUS, Ozark Henry, Balthazar, Goose zijn bij hem onder contract. Strictly Confidential vertegenwoordigt ook buitenlandse catalogi van onder meer Jon Spencer, Nada Surf, Françoise Hardy... Hij is lid van de raad sinds 2011.

Claude Martin is sinds 1988 met zijn bedrijf Team For Action actief. Hij is uitgever en producent van artiesten als Pierre Rapsat, Perry Rose, Joshua, Eté 67, Miam Monster Miam, Atomique de Luxe, Jean-Luc Fonck, Noa Moon en Johan Verminnen. Hij is lid van de raad sinds 2008.

Hans Helewaut componeert muziek voor bioskoop- en televisiefilms (zowel fictie als animatie), reclamespots en documentaires. Eind van de jaren 90 richtte hij met twee vennoten MASDA (Music And Sound Design Asc) op. Dat werd in de loop van de jaren één van de grootste postproductiehuizen voor geluid en muziek in ons land. In 2007 werd het omgedoopt tot Sonicville. Hij is lid van de raad sinds 2011.

De volledige samenstelling van de raad:
Voorzitter: Pierre Mossiat
Gedelegeerd bestuurders: Hans Helewaut en Claude Martin
Vice-voorzitters : John Terra en Benoît Coppée
Secretarissen : Ignace Cornelissen en Isabelle Rigaux
Bestuurders : Laurent Denis, Daniel Gybels, Jan Hautekiet, Manu Hermia, Stefaan Moriau (CTM Entertainment Belgium), Patrick Mortier (PMP Music), Marc Pinilla, Bram Renders en Marc Ysaye.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppende kunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 41.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77