Geert Hoste ontvangt prestigieuze prijs : de Muze van Sabam

december 28, 2014

Vanavond kreeg Geert Hoste, één van Vlaanderens grootste comedians, de prestigieuze Muze van SABAM. Met deze award bekroont de auteursvereniging de carrière van Geert, met deze 25ste conférence als mijlpaal.

Het Journaal naar de kroon steken met kijkcijfers. Daar moet je een fenomeen voor zijn. Actua loopt als een rode draad door zijn shows maar voor Geert Hoste primeert slechts één ding: de lach van het publiek. In drie decennia schopte hij het van mimespeler op straat tot publiekslieveling van hele generaties en koning van de conférence. Ontelbare uitverkochte memorabele voorstellingen later staat Geert in 2015 met zijn 25ste eindejaarsconference op de planken. Tijd voor een welverdiende bekroning, vond zijn auteursvereniging SABAM.

Na de dernière van zijn eindejaarsvoorstelling op 28 december hartje Brussel in Bozar werd Geert vanavond te midden van collega-auteurs en prominenten door SABAM en ARTES dan ook in de bloemetjes gezet ter gelegenheid van vijfentwintig jaar carrière. Voor tal van VIPS ontving Geert in een volle zaal Henri Leboeuf de Muze van SABAM uit handen van SABAM-CEO Christophe Depreter. De Muze van SABAM is een prestigieuze carrièreprijs in de vorm van een bronzen beeldje van de hand van kunstenaar Hubert Féguenne. Vorige laureaten zijn o.m. Will Tura, Pieter Aspe en Arno.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppendekunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 39.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77