Genomineerden Sabam Jazz awards bekendgemaakt
mei 3, 2018

Op 5 juli worden de Sabam Jazz Awards voor de negende keer uitgereikt. Sabam for Culture onderstreept haar liefde voor jazz door zowel een gevestigde waarde als een jong talent in de kijker te plaatsen. De awards worden op het Gent Jazz Festival uitgereikt door Minister van Cultuur Sven Gatz. De winnaars krijgen een geldprijs die dient om verdere stappen in de carrière te financieren.

Aan de Sabam Jazz Award voor de categorie ‘Gevestigde waarde’ is een geldprijs van 10.000 euro verbonden. De genomineerden zijn: Jozef Dumoulin, Robin Verheyen, Ben Sluijs, Teun Verbruggen en Tuur Florizoone.

De Sabam Jazz Award voor de categorie ‘Jong talent’ wordt ondersteund met een bedrag van 5.000 euro. De genomineerden zijn: Thijs Troch, Niels Van Heertum, Gilles Vandecaveye, Elias Devoldere, Rob Banken en Hendrik Lasure.

Over Sabam Jazz Awards

De Sabam Jazz Awards werden voor het eerst uitgereikt in 2010. De prijs wordt gegeven aan een jazz muzikant die zich onderscheidt van zijn of haar tijdsgenoten op basis van carrière en verwezenlijkingen binnen het genre. De awards komen voort uit het vroegere Django D’Or. Naast een officiële erkenning wil Sabam actief bijdragen tot de carrière van jazz muzikanten. Zo wordt de geldprijs onder meer gebruikt voor de aankoop van instrumenten, studiotijd of workshops.

Als gevestigde waarde werden in het verleden artiesten als Manu Hermia, Peter Vermeersch, Laurent Blondiau, Bart Maris, David Linx, Kris Defoort, Fabrice Alleman en Fred Van Hove gelauwerd. Voor Jong Talent vielen Felix Zurstrassen, Bram De Looze, Antoine Pierre, Seppe Gebruers, Guillaume Vierset, Lander Gyselinck, Igor Gehenot en Janos Bruneel reeds in de prijzen.

De Sabam Jazz Awards worden afwisselend in beide gemeenschappen uitgereikt. Dit jaar is het de beurt aan Vlaanderen. Gent Jazz Festival vindt dit jaar plaats van 29 juni t/m 8 juli op de Bijlokesite. Voor meer informatie over Gent Jazz Festival: www.gentjazz.com

Sabam is de vereniging van auteurs, componisten en uitgevers. Ze begeleidt haar leden bij het valoriseren van hun rechten en steunt hen in de creatie, promotie en distributie van hun werken, zowel in België als in het buitenland. Sabam is actief in vijf artistieke disciplines (muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur) en werkt mee aan de ontwikkeling van de culturele en artistieke economie. Ze vertegenwoordigt ook de rechten van buitenlandse auteurs op het Belgisch grondgebied via nauwe samenwerkingen met buitenlandse auteursverenigingen.

Perscontact:

Kevin Vandevelde