Jacques Vermeire ontvangt de Muze van Sabam

mei 27, 2016

Vanavond kreeg Jacques Vermeire, springlevende legende van de Vlaamse comedy, de Muze van Sabam. Met deze award bekroont de auteursvereniging de indrukwekkende carrière van de volkskomiek, nota bene op de dag van zijn 65ste verjaardag.

Na talloze hoogtepunten in een rijkgevulde radio- en televisieloopbaan en liefst 1.375 uitverkochte zaalshows door de jaren heen beleeft de oerkomiek op zijn 65ste een zoveelste memorabele avond met deze Verjaardagsshow/Comedy Marathon. Tijd voor een welverdiende bekroning, vond zijn auteursvereniging Sabam.
Te midden van VIPS/collega’s ontving Jacques tijdens de show in het Brugse Concertgebouw de Muze uit handen van Carine Libert, Sabam-directeur Juridische en Internationale Zaken.

De Muze van Sabam is een prestigieuze carrièreprijs in de vorm van een bronzen beeldje van de hand van kunstenaar Hubert Féguenne. Vorige laureaten zijn o.m. Will Tura, Pieter Aspe, Rocco Granata, Geert Hoste en Arno.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppendekunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 39.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77