Johan Verminnen verlaat raad van bestuur van Sabam

februari 22, 2016

Johan Verminnen heeft Sabam geïnformeerd dat hij uit de raad van bestuur van de auteursvereniging wenst te stappen om zich volledig toe te leggen op zijn artistieke activiteiten. Sabam neemt met spijt akte van zijn beslissing. Johan Verminnen is dankbaar aan Sabam voor de taken die hij toegewezen kreeg en die hij onberispelijk trachtte te vervullen.

Johan Verminnen is een enthousiast en gedreven persoon. Hij zetelt sinds 13 januari 1998 in de raad van bestuur. Op 1 januari 2007 wordt hij de Nederlandstalige gedelegeerd bestuurder van Sabam. Op 3 januari 2014 volgt hij Stijn Coninx op als voorzitter van de raad van bestuur van de auteursvereniging.

Johan Verminnen is een man die door iedereen gerespecteerd wordt. Hij slaagde er altijd in verschillende standpunten te verzoenen. Tijdens zijn voorzitterschap van ZAMU was hij de initiatiefnemer van een langverwacht nieuw kunstenaarsstatuut.

De 65-jarige zanger en auteur-componist is al meer dan veertig jaar actief. Hij begon zijn carrière in 1969, toen hij de wedstrijd Ontdek de Ster op de toenmalige BRT won. In 1975 behaalde hij ook een overwinning op het Festival de la chanson française in Spa. “Laat me nu toch niet alleen”, “Ik voel me goed”, “Rue des Bouchers”, “Traag is mooi” en “Mooie dagen” zijn slechts enkele van zijn successen.

Sabam bedankt Johan Verminnen voor het belangrijke werk dat hij voor auteurs, componisten en uitgevers geleverd heeft.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppendekunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 39.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77