Sabam haalt Kitty Crowther naar de Boekenbeurs

oktober 28, 2015

Op 4 november zet Sabam samen met IBBY-president Wally De Doncker de internationale wereld van de jeugdliteratuur extra in de schijnwerpers tijdens de Antwerpse Boekenbeurs.

Op het programma van onze conferentie staan bekende sprekers waaronder illustratrice Kitty Crowther, winnares van de Astrid Lindgrenprijs (ALMA) in 2010 voor haar gehele werk. Tot op vandaag is ze de enige Belg die deze internationale jeugdliteratuurprijs won. Kitty Crowther zal haar liefde voor het boekenvak delen met onze gasten.

Wally De Doncker: "Het werk van Astrid Lindgren heeft me al sinds mijn kindertijd aangegrepen. Door haar ben ik van Zweden gaan houden. Kinderboeken zijn de beste ambassadeurs van een land, zeker weten. Door deze conferentie onderstreept Sabam het grote belang van de kwaliteitsvolle kinder- en jeugdliteratuur."

Diverse andere gerenommeerde auteurs waaronder Marc de Bel, Michael De Cock, Do Van Ranst, Annemie Leysen, Sabine De Vos en ook leesbevorderaars van Stichting Lezen verlenen hun medewerking aan de conferentie. Sabam focust op diverse onderwerpen: Wat doet IBBY als  internationale organisatie? Wat is het aandeel van Stichting Lezen binnen de internationale leesbevordering? Hoe stimuleert het VFL vertalingen in het buitenland?

(m.m.v. het Vlaams Fonds voor de Letteren, Stichting Lezen en IBBY)
(4 november, Rood Podium, van 10 tot 13u).

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppende kunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 41.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77