Sabam zet haar leden in de kijker

maart 18, 2016

Bij Sabam draait het niet enkel om muziek, een feit dat we maar al te graag eens in the picture zetten! Letterlijk. Want met onze nieuwe Black Wall galerij besteden we aandacht aan de beeldende kunstenaars onder onze leden.

De Black Wall bevindt zich op het gelijkvloers aan de straatkant  in het gebouw van Sabam. Hierdoor zijn de werken dag en nacht te zien. Een leuke manier om de voorbijgangers even te laten genieten van kunst terwijl ze op weg zijn naar een volgende afspraak.

Met onze eerste tentoonstelling besteden we met trots aandacht aan Marie-Jo Lafontaine, een internationaal vermaarde kunstenares die onder andere reeds tentoon stelde in musea en instellingen als Tate Modern, Centre Pompidou, Documenta Kassel en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Er werd gekozen voor een aantal monumentale kleurfoto’s uit de reeks ‘Babylon Babies ‘, gemaakt in 2001 na 9/11. Marie-Jo Lafontaine maakte deze reeks met jongeren van verschillende achtergronden. Ze kijken tegen een monochrome achtergrond met indringende blik recht in de lens. Door hun overweldigend formaat worden de beelden confronterend en fascinerend. Wat zou er van hen geworden zijn nu ze allemaal halverwege de dertig zijn?

Op 31 maart volgt dan het tweede luik van de tentoonstelling met zwart-wit foto’s uit de reeks ‘Liquid Cristals ‘ van 1999, waarin jongeren zonder franjes in hun natuurlijke habitat getoond worden.

De tentoonstelling is nog tot 28 april te bekijken (Aarlenstraat 75 -77- 1040 Brussel - tussen Wet- en Belliardstraat en vlakbij metrohalte Maalbeek).

We houden u op de hoogte van volgende tentoonstellingen.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppende kunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 41.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Sabam cvba
Aarlenstraat 75-77