Verkiezing voorzitter en twee gedelegeerde bestuurders bij Sabam

juni 3, 2014

De Raad van Bestuur van SABAM heeft vandaag voor een mandaat van twee jaar een Voorzitter en twee Gedelegeerde Bestuurders verkozen. Johan Verminnen is verkozen tot Voorzitter van de Raad en de heren Hans Helewaut en Claude Martin zijn verkozen voor de functie van Gedelegeerd Bestuurder, respectievelijk voor het Nederlandse en het Franse taalstelsel.

Johan Verminnen is al meer dan 40 jaar actief als liedjesmaker en zanger. Zijn liedjes, waaronder “Laat me nu toch niet alleen”, “Brussel”, “Rue des Bouchers” en “Mooie dagen”,
behoren tot het collectief geheugen van de Vlamingen. Als voorzitter van ZAMU lag hij aan de basis van het artiestenstatuut.

Hans Helewaut zetelt sinds 2011 in de Raad van Bestuur van SABAM. Hij componeert muziek voor films en televisie: reclamespots, documentaires, fictie- en animatiefilms. Eind jaren 90 lanceert hij samen met twee vennoten MASDA, Music And Sound Design Asc, dat geleidelijk uitgroeit tot een van de grootste postproductiehuizen voor audio en muziek in België en dat in 2007 wordt omgedoopt tot Sonicville. Sinds enkele jaren engageert hij zich ook als bestuurder van GALM, de belangenvereniging voor auteurs en componisten van lichte muziek, voorgezeten door Evert Verhees.

Claude Martin, licentiaat en geaggregeerde in de Rechten aan de ULB, is al sinds 1988 actief als uitgever. Hij heeft vele artiesten geproduceerd en uitgegeven: Pierre Rapsat, Perry Rose, Joshua, Eté 67, Miam Monster Miam, Atomique de Luxe, Jean-Luc Fonck, Noa Moon om er maar een paar op te noemen. Als vertegenwoordiger van de cvba TEAM FOR ACTION zetelt Claude Martin al sinds 2008 in de Raad van Bestuur van SABAM.

De overige leden die momenteel in de Raad van Bestuur van SABAM zetelen, zijn:
Vicevoorzitters: John Terra en Benoît Coppée
Secretarissen: Ignace Cornelissen en Isabelle Rigaux
Bestuurders: Laurent Denis, Daniel Gybels, Manuel Hermia, Patrick Mortier (PMP Music), Pierre Mossiat
(Strictly Confidential), Marc Pinilla D’Ignazio, Bram Renders, Neil Gaffney (Peer Music) en Marc Ysaye.

Over SABAM

SABAM werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt SABAM de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppende
kunstenaar en de gebruiker van de werken. SABAM staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring. Als grootste culturele bedrijf in België
vertegenwoordigt ze 39.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. SABAM speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het
netwerk dat ze ter beschikking stelt. SABAM vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

SABAM heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van
ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…

Hebt u vragen? Onze Customer Service helpt u graag zo snel mogelijk verder.