Wie is Sabam for Culture?

Sabam for Culture werd opgericht in 1981 en heeft als doel de promotie, verspreiding, ontwikkeling, bescherming en verdediging van het Sabam-repertoire in alle vormen, zowel in België als in het buitenland.

Haar filosofie? De initiatieven die het Sabam-repertoire in de verf zetten ondersteunen. Deze initiatieven worden ten zeerste gewaardeerd en aangemoedigd.

Sabam for Culture ziet er echter speciaal op toe dat alle financiële uitgaven voor promotionele doeleinden slechts worden goedgekeurd als het door Sabam vertegenwoordigde repertoire in de breedst mogelijke zin uitgezonden wordt. Alle eigenbelang wordt geweerd.

Sabam for Culture ondersteunt ook evenementen in het buitenland om zo het Sabam-repertoire in de bloemetjes te zetten en zijn bekendheid te vergroten. Een voorbeeld daarvan is haar deelname aan MIDEM (Cannes), waar zij een volledige infrastructuur (nl. een stand) ter beschikking stelt van alle Sabam-leden die hiernaartoe komen om hun repertoire te promoten.

Sabam for Culture bestaat uit twee organen:

 

Commissies Cultuur

  • Een Nederlandstalige en een Franstalige vleugel;
  • Regionale steunaanvragen worden per vleugel behandeld;
  • Vier leden per vleugel (1 Gedelegeerd bestuurder + 3 jaarlijks benoemde externe experten);
  • Regionale dossiers worden om de 2 maanden behandeld.

 

Comité Cultuur

  • Behandeling van nationale en internationale dossiers;
  • 9 leden waarvan 7 met stemrecht (Voorzitter + 2 Gedelegeerd bestuurders + 2 Nederlandstalige experten + 2 Franstalige experten) en de aanwezigheid van de CEO en de Manager Communicatie voor advies.

 

Claude Martin

Claude Martin, licentiaat en geaggregeerde in de Rechten aan de ULB, is al sinds 1988 actief als uitgever. Hij heeft vele artiesten geproduceerd en uitgegeven: Pierre Rapsat, Perry Rose, Joshua, Eté 67, Miam Monster Miam, Atomique de Luxe, Jean-Luc Fonck, om er maar een paar op te noemen. Claude Martin is sinds 2008 lid van de Raad van Bestuur

 

Eric Russon

Eric Russon, geboren in 1962, is een kind van het beeld, het televisiebeeld en stripafbeeldingen. Toch is het vooral te danken aan het scherm dat de deuren van de literatuur, de muziek en de meeste culturele disciplines voor hem open gingen. Deze disciplines houden hem nu elke dag bezig. Hij kwam toevallig op tv terecht. Na zijn universitaire studies in criminologie en zijn baantje als presentator bij Radio Campus, ging hij aan de slag als productieassistent bij een kleine lokale Brusselse tv-zender. Binnen Télé Bruxelles regisseerde en presenteerde hij tal van programma’s, portretten en culturele magazines zoals "L’heure tourne", "L’autre journal", "Extra Large" en "Court Toujours". Via het scherm is hij in de culturele wereld terechtgekomen.

In maart 2004 presenteert hij op verzoek van Jean-Pierre Hautier de dagelijkse cultuurshow "Culture Club" op La Première RTBF, vergezeld van Corine Boulangier en daarna Laurent Dehossay tot in juni 2012.

In september 2006 verlaat hij Télé Bruxelles en gaat hij in zee met Arte Belgique, waar hij het dagelijkse tv-programma over cultuur "50 degrés Nord" leidt. Hierin ontleedt hij de actualiteit van de Belgische creatie in het gezelschap van gasten en zijn verslaggevers (waaronder Soraya Amrani, Jean-Marie Wynants, Cédric Wautier, Dominique Cominotto, Bruno Coppens, Jérôme Colin, Juliette Goudot, Barbara Abel). De show eindigt in december 2014.

Sinds januari 2015 werkt hij voor de cultuursite www.az-za.be

 

Gabriel Alloing

Gabriel werd geboren in 1970 te Avignon, tijdens het festival. Hij ging naar de middelbare school in Brussel en Warschau. Hij studeerde af als burgerlijk ingenieur aan de Katholieke Universiteit Leuven (in toegepaste wiskunde) en ging vervolgens bijna twee jaar in het buitenland aan de slag als ingenieur (in Engeland en Thailand). Daarna richtte hij zijn pijlen op de culturele sector  aan het Koninklijk Conservatorium van Luik (waar hij les kreeg van Alain-Guy Jacob).  Hij won er een eerste prijs in Dramatische Kunst en Voordrachtkunst. Hij verdeelt momenteel zijn tijd over toneelregie (concerten en shows), het theater, het schrijven en produceren van shows met een speciale voorliefde voor producties die verschillende artistieke disciplines combineren. Hij staat sinds juni 2008 ook aan de leiding van la Ferme du Biéreau, een concertzaal in Louvain-la-Neuve.

 

Pierre Van Braekel

Pierre Van Braekel is de oprichter van NADAbooking, dat zich bezighoudt met management, booking en concertproducties. Nada werkt samen met Belgische en internationale artiesten (Girls in Hawaii, Saule, DezMona, Julien Doré, Adamo, Joseph Arthur…). Pierre staat ook aan de basis van de labels 62TV (The Tellers, Malibu Stacy…), 30Février (Suarez, Eté67…) en de uitgeverij Inderdaad Publishing. Pierre is gepassioneerd door artiesten van bij ons en de ontwikkeling van hun carrière vanaf de allereerste stap. Hij ziet onze artiesten graag andere landen verkennen, wat nooit eenvoudig is. Hij managet Girls In Hawaii al sinds hun allereerste demo.

 

Roland De Greef

Muzikant – Auteur/Componist – Bewerker – Artistiek directeur – Producent en uitgever van muziek, geboren op 11 augustus 1955 te Anderlecht.

Na het volgen van lessen notenleer, gitaar en viool aan de muziekacademie richt Roland DE GREEF in 1975 samen met zijn vriend Marc Ysaye de groep Machiavel op, waarin hij de rol van bassist en componist voor zijn rekening neemt. Met deze groep wint hij vier gouden platen en verkoopt hij het Koninklijk Circus uit, tweemaal Vorst Nationaal en viermaal de Ancienne Belgique. Hij toert veelvuldig in België en in het buitenland en neemt muziek op in diverse studio’s, onder andere in de Wally Heider Studios in Los Angeles.   

In 1983 gaat hij aan de slag als artistiek directeur bij diverse artiesten  en neemt hij muziek op in talrijke studio’s: ICP Studios en Molière in Brussel, Studios Guillaume Tell en Davout in Parijs, Kling Klang en Conny Plank in Duitsland. Tegelijkertijd componeert hij muziek voor commercials en radiospots.

In 1996 richt hij zijn eigen productiehuis, de opnamestudio Rox records én de uitgeverij Hypnosia publishing op. Naast muzikale bewerkingen te maken en de artistieke leiding voor zijn rekening te nemen, vervult hij ook de rol van geluidstechnicus en maakt hij een honderdtal albums voor onder andere EMI France, Universal France, Barclay, BMG Duitsland, KTEL Scandinavië, DP records USA, Avex Japan, etc.

In 2007 richt hij het label Moonzoo Music op met als voornaamste doel jonge Belgische groepen te helpen met de promotie en distributie van hun albums.

In 2013 is hij nog steeds bassist bij de groep Machiavel, die ook nog altijd op het podium staat en het nieuwe album ‘Colours’ op de markt bracht.

 

Hans Helewaut

Samen met zijn zus Els vormt hij in de jaren 80 de succesvolle groep Elisa Waut, die een hit scoort met het nummer “Four times more”. Ondertussen werkt Hans werkt als producer voor andere artiesten en componeert voor film  en televisie: commercials, documentaires, later ook fictie- en animatiefilms.

Eind jaren ’90 start hij samen met twee vennoten MASDA op, Music And Sounddesign Asc op, dat uitgroeit tot één van de grootste audio- en  muziekpostproductiebedrijven in België, en in  2007 omgedoopt wordt tot Sonicville. Het bedrijf  verzorgt de postproductie voor zowel nationale als internationale klanten: commercials (van Nike tot Electrabel), langspeelfilms (o.a. Rundskop, Smoorverliefd, My Queen Caro), televisie-series (o.a. Oud België, Smaak van de keyser, Aspe), documentaires (o.a. Bonjour Congo, Hoge bomen) en animatieseries (o.a. Robotboy, Gawayn, Kika & Bob)

Naast zijn werk als componist volgt hij als manager en creatief directeur ook nauwgezet de producties op, in het bijzonder het muziekgedeelte. Hierbij hoort o.m. het onderhandelen van de synchronisatierechten (het gebruik van een bestaand muziekstuk in een audiovisueel werk) met auteurs, publishers en platenmaatschappijen.

Tot 2010 doet hij ook ervaring op als uitgever en hoofd van Sonicville publishing. In 2011 verlaat Hans Sonicville om zich meer te kunnen toeleggen op eigen projecten.

Sinds enkele jaren engageert hij zich als bestuurslid van GALM, de belangenvereniging voor auteurs en componisten van lichte muziek onder het voorzitterschap van Evert Verhees. Vanaf 2011 zetelt Hans ook in de raad van bestuur van Sabam.

 

Wouter Degraeve

Afgestudeerd als icentiaat in de communicatiewetenschappen (VUB)

Huidige job: Hoofd Muziek bij Kunstenpunt, steunpunt voor de professionele muziek, podiumkunsten en beeldende kunst in Vlaanderen en Brussel.
Eerdere functies:

  • Muziekcentrum Vlaanderen, verantwoordelijke pop&rock, co-organisator Mia's - Music Industry Awards, coördinator MuziekOverleg
  • Muziekmanager (Admiral Freebee, El Fish & Roland)
  • ZAMU - Vereniging voor zangers en muzikanten, juridisch, fiscaal & algemeen advies, mede-oprichter Popadvies, organisator Zamu Music Awards

 

Maaike Wuyts

In 2006 beslist Maaike Wuyts haar eigen ‘alternatief managementkantoor’ op te richten. Na een werkervaring als artistiek coördinator binnen kunstencentrum nOna in Mechelen waar ze de leiding had over DJ Grazzhoppa’s DJ Bigband rolt ze de muziekwereld binnen.

Fabrizio Cassol vraagt haar te werken voor zijn jazztrio Aka Moon en van het één komt het ander en Aubergine Artist Management ziet officieel het licht in januari 2007.

Het is het eerste ‘alternatieve’ managementkantoor voor jazzmuziek. Al snel komen ook Kris Defoort en Teun Verbruggen erbij. Een paar jaar later vist ze De Beren Gieren, LABtrio, BRZZVLL en Lynn Cassiers op. Ze werkte ook projectmatig samen met Sanne Van Hek, Jens Maurits Orchestra en Manngold en staat vaak andere artiesten bij met raad in de ontwikkeling van hun carrière.

Naast gedreven manager van verschillende bands is ze ook actief als uitvoerende producent van enkele festivals zowel in binnen- als buitenland. Zo neemt ze de productieleiding waar van het Klarafestival in KVS (2006), het Fast Forward festival (2009) in KVS en het Druga Godba Festival (2013,14 & 15) in Slovenië.

Ze werkt samen met Les Ballets C de la B als productieleider van de voorstelling pitié!. En neemt in opdracht van MET-X het European Saxophone Ensemble onder haar hoede (editie 2013 en 2014).

Ze ontwikkelt een sterk netwerk binnen de jazz en wereldmuziek sector.

In 2014 wordt ze aangetrokken als free lance “Product Expert Jazz” bij visit.brussels. De hoofdstedelijke toeristische dienst wil zo Brussel als jazzstad op de kaart zetten.

 

Marie Paule Wouters

Geaggregeerd licentiaat in de Kunstgeschiedenis en Archeologie, afdeling Muziekwetenschap, aan de KU Leuven. Studies piano en harmonie aan de conservatoria te Brugge, Gent en Leuven.

Start in 1982 samen met Hendrik Willaert ‘Autochtoon’ op voor Radio 3, nu Klara. Dit langlopend programma met uitsluitend Belgische muziek werd bekroond met de Fugaprijs van Sabam.

Is als musicoloog tot 1995 verbonden aan de Mediateek voor de Vlaamse Gemeenschap waar ze de aankoop en ontsluiting adviseert en coördineert en de digitalisering opstart binnen de afdelingen in Vlaanderen.

Stelt intussen voor Radio 3 een reeks over Belgische muziek (40-delig), over Arthur Meulemans (13-delig), over Strawinsky (48-delig) en over Rachmaninov (10-delig) samen. Werkt mee aan televisieprogramma’s en publiceert heel wat artikels over Belgische muziek.

In 1996 wordt de Mediateek Vlacam, Vlaamse Centrale  voor Audiovisuele Materialen. Werkt als contactpersoon tussen Vlacam en alle cd-releasefirma’s klassieke muziek in Vlaanderen en is wetenschappelijk medewerkster bij de opstart van een uitgebreide muziekdatabank gelinkt aan partituren, cd’s en boeken.

Maakt vanaf 2000 deel uit van het Muziekcentrum Vlaanderen waar ze het documentatie- en informatiecentrum klassieke muziek uitbouwt, invulling geeft aan de website klassiek en het contact met de musici en componisten onderhoudt.

Werkt intussen mee aan het 7-delig Lexicon van de Muziek in West-Vlaanderen, het prestigieuze Lexicon Vlaamse Componisten na 1800 en meerdere Guides to Early, Barock  & Contemporary Music in Flanders.

Ze maakt deel uit van de Commissie artistiek-culturele initiatieven van de Provincie West-Vlaanderen.

 

Historiek

1981 oprichting van de vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE

Doel : promotie, verspreiding en ontwikkeling van het nationaal muziek-, cultuur- en kunstrepertoire van Sabam.

1987: de vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE wordt BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE VAN SABAM.

De activiteiten worden uitgebreid tot buiten het nationaal repertoire. Open voor andere door Sabam beheerde disciplines.

Vereffening van de vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE VAN SABAM in 2010

Naar aanleiding van de wet van 10 december 2009 moeten de Belgische collectieve beheersvennootschappen hun sociale en culturele fondsen rechtstreeks beheren. Ze mogen dit bijvoorbeeld niet langer via een vzw doen. Sabam heeft voldaan aan de nieuwe wettelijke voorschriften en heeft haar vzw in vereffening gesteld. Sabam beheert haar sociale en culturele fondsen nu rechtstreeks en Sabam for Culture maakt dus integraal deel uit van Sabam.