De winnaars van de derde editie van de Sabam Awards

december 1, 2015

Vanavond werden in de Gentse Handelsbeurs voor de derde keer de Sabam Awards uitgereikt.

Sabam zet zo haar leden in de verschillende disciplines - muziek, podium- en beeldende kunsten, audiovisueel, en literatuur - in de schijnwerpers.

Aan elke award is een geldprijs van € 2.000 verbonden. De Sabam Awards vinden afwisselend plaats in de beide gemeenschappen en werden dit jaar door Jan Leyers in goede banen geleid.

Na lange beraadslagingen hebben de verschillende jury’s deze winnaars gekozen:

AUDIOVISUEEL
Fictiefilm: Welp (Jonas Govaerts, Roel Mondelaers)
Comedyreeks: Eigen Kweek (Bas Adriaensen, Mathias Claeys, Philippe De Schepper, Pieter De Graeve, Joël Vanhoebrouck)
Documentaire: Kroost (Eric Goens, Zeger Van Der Donckt, Kurt Stevens)

MUZIEK
Pop/ Rock: Balthazar – "Thin Walls"
Hedendaagse klassieke muziek: Annelies Van Parys - "Private View"
Nederlandstalig: Het Zesde Metaal – "Nie voe kinders"
Export: Rocco Granata
Breaking: Stuff.
Electronic: Magnus – "Where neon goes to die"

LITERATUUR
Poëzie: Leonard Nolens - "Opzichtige stilte"
Strips: Dirk Stallaert

PODIUMKUNSTEN
Toneel: Kristien De Proost - "Toestand"
Stand up - comedy: Raf en Mich Walschaerts voor hun respectievelijke solo shows, "Jongen Toch" en "Duizend Man Sterk"

Beeldende Kunsten: Anne-Mie Van Kerckhove - "Private View"

Naast optredens van jonge talenten als Anna Rune, Lea Rue en Aurélie Van Rompay, bracht ook Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal een nummer en las Josse De Pauw een gedicht voor van Leonard Nolens.
Zowel Balthazar, Tom Barman als Raf en Mich Walschaerts konden niet aanwezig zijn omwille van optredens in het buitenland, maar waren er toch bij via een videoboodschap. Een mooi bewijs dat Belgische auteurs het lang niet slecht doen in het buitenland.
Een aantal acteurs uit de bekroonde beste comedy reeks waren aanwezig, wat meteen voor een zeker Bevergem-gehalte zorgde.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, vóór auteurs. Als privébedrijf int, beheert en verdeelt Sabam de auteursrechten die de auteurs toekomen. Ze is de tussenschakel tussen de scheppende kunstenaar en de gebruiker van de werken. Sabam staat garant voor een eerlijke vergoeding van de auteurs voor het gebruik van hun werken buiten de familiale kring.

Als grootste culturele bedrijf in België vertegenwoordigt ze 41.000 auteurs en ruim 4 miljoen creaties. Sabam speelt een actieve rol in de cultuurverspreiding in binnen- en buitenland via de ondersteuning die ze biedt aan auteurs en het netwerk dat ze ter beschikking stelt. Sabam vertegenwoordigt zowel het Belgische als het internationale muziekrepertoire.

Sabam heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit componisten, tekstschrijvers, uitgevers, dramaturgen, choreografen, regisseurs, scenaristen, dialoogschrijvers, radiomakers, auteurs van ondertitels, vertalers, romanciers, dichters, stripauteurs, illustratoren, journalisten, beeldhouwers, kunstschilders, videofilmers, tekenaars, fotografen, grafici…