Johan Verminnen verlaat raad van bestuur van Sabam

februari 22, 2016

Johan Verminnen heeft Sabam geïnformeerd dat hij uit de raad van bestuur van de auteursvereniging wenst te stappen om zich volledig toe te leggen op zijn artistieke activiteiten. Sabam neemt met spijt akte van zijn beslissing. Johan Verminnen is dankbaar aan Sabam voor de taken die hij toegewezen kreeg en die hij onberispelijk trachtte te vervullen.

Johan Verminnen is een enthousiast en gedreven persoon. Hij zetelt sinds 13 januari 1998 in de raad van bestuur. Op 1 januari 2007 wordt hij de Nederlandstalige gedelegeerd bestuurder van Sabam. Op 3 januari 2014 volgt hij Stijn Coninx op als voorzitter van de raad van bestuur van de auteursvereniging.

Johan Verminnen is een man die door iedereen gerespecteerd wordt. Hij slaagde er altijd in verschillende standpunten te verzoenen. Tijdens zijn voorzitterschap van ZAMU was hij de initiatiefnemer van een langverwacht nieuw kunstenaarsstatuut.

De 65-jarige zanger en auteur-componist is al meer dan veertig jaar actief. Hij begon zijn carrière in 1969, toen hij de wedstrijd Ontdek de Ster op de toenmalige BRT won. In 1975 behaalde hij ook een overwinning op het Festival de la chanson française in Spa. “Laat me nu toch niet alleen”, “Ik voel me goed”, “Rue des Bouchers”, “Traag is mooi” en “Mooie dagen” zijn slechts enkele van zijn successen.

Sabam bedankt Johan Verminnen voor het belangrijke werk dat hij voor auteurs, componisten en uitgevers geleverd heeft.

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.

Perscontact: