Sabam for Culture

Wat is Sabam for Culture?

Sabam for Culture werd in 1981 opgericht om het Sabam-repertoire in al haar vormen te promoten, verspreiden en ontwikkelen. Zowel leden als organisaties komen in aanmerking voor deze steun. Vennoten kunnen aanspraak maken op een beurs terwijl organisaties jaarlijks in aanmerking komen voor financiële steun.

Sabam for Culture ondersteunt en is ook aanwezig op evenementen in het buitenland. Voorbeelden daarvan zijn Eurosonic (Groningen), Amsterdam Dance Event (Amsterdam), MIDEM (Cannes) en MaMa Festival (Parijs).

 

U bent lid van Sabam?

Klik hieronder voor een overzicht van al onze beurzen per discipline.

Muziek
Audiovisueel werk
Theater & dans
Visuele kunsten
Literatuur

 
U bent een organisator?

Dien uw steunaanvraag in

 

Wie is Sabam for Culture?

Alle dossiers worden voorgelegd aan de commissie die verantwoordelijk is voor Sabam For Culture.

 
Commissies Cultuur
  • Regionale steunaanvragen worden om de twee maanden per vleugel behandeld;
  • Bestaat uit een Nederlands- en Franstalige vleugel;
  • Vier leden per vleugel (1 gedelegeerd bestuurder + 3 jaarlijks benoemde externe experten).

 

Comité Cultuur
  • Behandeling van nationale en internationale steunaanvragen;
  • 9 leden waarvan 7 met stemrecht (voorzitter + 2 gedelegeerd bestuurders + 2 Nederlandstalige experten + 2 Franstalige experten) en de aanwezigheid van de CEO en de manager Communicatie voor advies.

 

Benjamin Schoos

In 20 jaar tijd heeft Benjamin Schoos, de onruststoker van de Belgische pop, alles gedaan. Hij heeft meer dan 20 albums op de teller als componist en nog eens het dubbele als producer, waarvoor hij in de bloemetjes werd gezet door de Académie Charles Cros in Frankrijk en de Octaves de la musique 2013 in België.

Benjamin Schoos schitterde voor het eerst onder de komische naam Miam Monster Miam, waarbij hij een pittige en inventieve geek pop preekte. Hij schakelde over naar folk en wist een plaats te veroveren in de playlists van zowel nationale als universitaire radiostations alvorens er zelf columnist te worden. Maar het is in zijn gedaante als directeur, begeleider dat hij de lofzangen van Franse, Engelse, Spaanse en Belgische kranten mocht ontvangen. Hij werkte als muzikant en dirigent voor Jacques Duvall, Alain Chamfort, Lio, Marie France, Chrissie Hynde (Pretenders), Damo Suzuki (Can) en het Filharmonisch Orkest van Luik.

In 2006 richtte hij het label Freaksville Records op, waarmee hij zijn eigen muziek (Phantom, The Loved Drones) en die van anderen, waaronder Jacques Duvall, Juan d’Oultremont, April March, Laetitia Sadier (Stereolab) en Stef Kamil Carlens, producet en opneemt.

Benjamin Schoos en het label Freaksville Records lanceren op 24 september 2012 een online radio, Radio Rectangle, genoemd naar het nummer Rectangle van Jacno. Met één podcast en één nieuwsuitzending per dag verkent Radio Rectangle de popmuziek - van de populairste tot de meest underground - en meer in het algemeen de pop- en alternatieve culturen die eruit voortvloeien. De radiopresentatoren, waaronder Marc Morgan, Jampur Fraize en Mademoiselle Nineteen, zijn vaak muzikanten en artiesten van het label Freaksville. Benjamin Schoos voert er lange gesprekken met vooraanstaande figuren uit de Franse pop. Hij is ook gastheer van de show Freaksplanet, die in het teken staat van underground muziek, een genre dat hem nauw aan het hart ligt. In 2012 slaat hij onder zijn eigen naam een nieuwe weg in: hij geeft eindelijk de ruimte aan zijn stem.

Een lied zonder nadruk, en met een duidelijke lijn. In 2013 ontvangt hij voor zijn album China Man Vs China Girl de prijs voor beste Franstalige album op de Belgische muziekprijzen Octaves de la musique. De Académie Charles Cros bekroont hem ook met de prijs Coups de Cœur 2013. BBC6 plaatst de artiest op zijn befaamde A List. Ondertussen treedt hij elke maand op over heel de wereld: Europa, Azië, Canada,…

Sindsdien is Benjamin zijn discografie blijven uitbreiden met immer nieuwsgierige albums en houdt hij zich gepassioneerd bezig met Freaksville Publishing (uitgever) en Freaksville Music (distributeur en label), aan de zijde van Pascal Schyns en Marc Morgan. 

 

Emmanuelle Soupart

1 dochter, Rébecca, geboren in 1991

Na mijn studies Kunstgeschiedenis, Archeologie & Muziekwetenschap aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) begon ik aan een jaar script – montage – film aan het Institut des Arts de Diffusion (IAD) in Louvain-la-Neuve om me te specialiseren in muziekbewerking.

Tegelijkertijd werkte ik als docent-gids op iconische tijdelijke tentoonstellingen van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel, als assistent film- en muziekmontage en discografisch beheer van thematische collecties voor de Médiathèque de la Communauté française de Belgique (nu PointCulture).

Al meer dan 25 jaar ben ik verantwoordelijk voor de artistieke leiding (waaronder prospectie in binnen- en buitenland), het management van de artiesten en tournees bij de Fédération des Jeunesses Musicales Wallonie-Bruxelles. In het kader van mijn functies zetel ik in gespecialiseerde jury's en voer ik internationale opdrachten uit.

Ik ben nog steeds voorzitter van het gezelschap Isabella Soupart, choreograaf-regisseur.  

 

Eric Russon

Eric Russon, geboren in 1962, is een kind van het beeld, het televisiebeeld en stripafbeeldingen. Toch is het vooral te danken aan het scherm dat de deuren van de literatuur, de muziek en de meeste culturele disciplines voor hem open gingen. Deze disciplines houden hem nu elke dag bezig. Hij kwam toevallig op tv terecht. Na zijn universitaire studies in criminologie en zijn baantje als presentator bij Radio Campus, ging hij aan de slag als productieassistent bij een kleine lokale Brusselse tv-zender. Binnen Télé Bruxelles regisseerde en presenteerde hij tal van programma’s, portretten en culturele magazines zoals "L’heure tourne", "L’autre journal", "Extra Large" en "Court Toujours". Via het scherm is hij in de culturele wereld terechtgekomen.

In maart 2004 presenteert hij op verzoek van Jean-Pierre Hautier de dagelijkse cultuurshow "Culture Club" op La Première RTBF, vergezeld van Corine Boulangier en daarna Laurent Dehossay tot in juni 2012.

In september 2006 verlaat hij Télé Bruxelles en gaat hij in zee met Arte Belgique, waar hij het dagelijkse tv-programma over cultuur "50 degrés Nord" leidt. Hierin ontleedt hij de actualiteit van de Belgische creatie in het gezelschap van gasten en zijn verslaggevers (waaronder Soraya Amrani, Jean-Marie Wynants, Cédric Wautier, Dominique Cominotto, Bruno Coppens, Jérôme Colin, Juliette Goudot, Barbara Abel). De show eindigt in december 2014.

Sinds januari 2015 werkt hij voor de cultuursite www.az-za.be

 

Valérie Dumont

24 jaar ervaring in de muziekindustrie in Franstalig België. Al vijf jaar als freelancer actief in het artistieke domein van muziek en shows. Persvoorlichter / Mediarelaties voor tal van artiesten, labels en producers, voor wie ze strategieën en communicatietools bedenkt en uitvoert. Ze zorgt ook voor hun verspreiding en visibiliteit in de Belgische media.

Werkervaring: Promotion Manager voor BMG/ARIOLA, POLYGRAM, UNIVERSAL, SONY MUSIC. Valérie Dumont werkt nu samen met muziekprofessionals. Zo leidt ze de mediarelaties en de promotie van artiesten (radio plug-in / persvoorlichter) in goede banen, bv. het internationaal repertoire van Sony Music Belgium (David Bowie, Bob Dylan, Depeche Mode, Jean-Michel Jarre, AC/DC, Bruce Springsteen, Leonard Cohen, Beyoncé, Pharrell, Daft Punk,…), evenals artiesten uit de Belgische en internationale onafhankelijke scene.

 

Michaël Content

Michaël Content, geboren in 1974, is een man uit de reclamewereld. Van jongs af aan dompelt hij zich onder in dit milieu. Op 18-jarige leeftijd richt hij zijn eigen bedrijf op, dat actief is in communicatie en de organisatie van culturele evenementen. Michaël, een ervaren autodidact, is ook al 16 jaar actief in de professionele muzieksector. Zo coördineert hij Ça balance, een begeleidingsprogramma voor groepen die pop, rock, electro, jazz, world en klassieke muziek maken, in binnen- en buitenland (Frankrijk, Canada, Zwitserland, Luxemburg). Verder is hij een man van netwerken. Zo wil hij tal van muzikale structuren opzetten, zoals Nationale 5, dat de vijf Waalse provincies verzamelt rond muzikale begeleiding; Multipistes, dat interregionaal actief is (Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland); Franchement Franco (België/Quebec),… Michaël stelt zijn organisatietalent en PR-vaardigheden ten dienste van projectleiders. Zijn stokpaardje? De internationale francofonie. 

 

Hans Helewaut

Samen met zijn zus Els vormt hij in de jaren 80 de succesvolle groep Elisa Waut, die een hit scoort met het nummer “Four times more”. Ondertussen werkt Hans werkt als producer voor andere artiesten en componeert voor film  en televisie: commercials, documentaires, later ook fictie- en animatiefilms.

Eind jaren ’90 start hij samen met twee vennoten MASDA op, Music And Sounddesign Asc op, dat uitgroeit tot één van de grootste audio- en  muziekpostproductiebedrijven in België, en in  2007 omgedoopt wordt tot Sonicville. Het bedrijf  verzorgt de postproductie voor zowel nationale als internationale klanten: commercials (van Nike tot Electrabel), langspeelfilms (o.a. Rundskop, Smoorverliefd, My Queen Caro), televisie-series (o.a. Oud België, Smaak van de keyser, Aspe), documentaires (o.a. Bonjour Congo, Hoge bomen) en animatieseries (o.a. Robotboy, Gawayn, Kika & Bob)

Naast zijn werk als componist volgt hij als manager en creatief directeur ook nauwgezet de producties op, in het bijzonder het muziekgedeelte. Hierbij hoort o.m. het onderhandelen van de synchronisatierechten (het gebruik van een bestaand muziekstuk in een audiovisueel werk) met auteurs, publishers en platenmaatschappijen.

Tot 2010 doet hij ook ervaring op als uitgever en hoofd van Sonicville publishing. In 2011 verlaat Hans Sonicville om zich meer te kunnen toeleggen op eigen projecten.

Sinds enkele jaren engageert hij zich als bestuurslid van GALM, de belangenvereniging voor auteurs en componisten van lichte muziek onder het voorzitterschap van Evert Verhees. Vanaf 2011 zetelt Hans ook in de raad van bestuur van Sabam.

 

Wouter Degraeve

Afgestudeerd als icentiaat in de communicatiewetenschappen (VUB)

Huidige job: Hoofd Muziek bij Kunstenpunt, steunpunt voor de professionele muziek, podiumkunsten en beeldende kunst in Vlaanderen en Brussel.
Eerdere functies:

  • Muziekcentrum Vlaanderen, verantwoordelijke pop&rock, co-organisator Mia's - Music Industry Awards, coördinator MuziekOverleg
  • Muziekmanager (Admiral Freebee, El Fish & Roland)
  • ZAMU - Vereniging voor zangers en muzikanten, juridisch, fiscaal & algemeen advies, mede-oprichter Popadvies, organisator Zamu Music Awards

 

Maaike Wuyts

In 2006 beslist Maaike Wuyts haar eigen ‘alternatief managementkantoor’ op te richten. Na een werkervaring als artistiek coördinator binnen kunstencentrum nOna in Mechelen waar ze de leiding had over DJ Grazzhoppa’s DJ Bigband rolt ze de muziekwereld binnen.

Fabrizio Cassol vraagt haar te werken voor zijn jazztrio Aka Moon en van het één komt het ander en Aubergine Artist Management ziet officieel het licht in januari 2007.

Het is het eerste ‘alternatieve’ managementkantoor voor jazzmuziek. Al snel komen ook Kris Defoort en Teun Verbruggen erbij. Een paar jaar later vist ze De Beren Gieren, LABtrio, BRZZVLL en Lynn Cassiers op. Ze werkte ook projectmatig samen met Sanne Van Hek, Jens Maurits Orchestra en Manngold en staat vaak andere artiesten bij met raad in de ontwikkeling van hun carrière.

Naast gedreven manager van verschillende bands is ze ook actief als uitvoerende producent van enkele festivals zowel in binnen- als buitenland. Zo neemt ze de productieleiding waar van het Klarafestival in KVS (2006), het Fast Forward festival (2009) in KVS en het Druga Godba Festival (2013,14 & 15) in Slovenië.

Ze werkt samen met Les Ballets C de la B als productieleider van de voorstelling pitié!. En neemt in opdracht van MET-X het European Saxophone Ensemble onder haar hoede (editie 2013 en 2014).

Ze ontwikkelt een sterk netwerk binnen de jazz en wereldmuziek sector.

In 2014 wordt ze aangetrokken als free lance “Product Expert Jazz” bij visit.brussels. De hoofdstedelijke toeristische dienst wil zo Brussel als jazzstad op de kaart zetten.

 

Marie Paule Wouters

Geaggregeerd licentiaat in de Kunstgeschiedenis en Archeologie, afdeling Muziekwetenschap, aan de KU Leuven. Studies piano en harmonie aan de conservatoria te Brugge, Gent en Leuven.

Start in 1982 samen met Hendrik Willaert ‘Autochtoon’ op voor Radio 3, nu Klara. Dit langlopend programma met uitsluitend Belgische muziek werd bekroond met de Fugaprijs van Sabam.

Is als musicoloog tot 1995 verbonden aan de Mediateek voor de Vlaamse Gemeenschap waar ze de aankoop en ontsluiting adviseert en coördineert en de digitalisering opstart binnen de afdelingen in Vlaanderen.

Stelt intussen voor Radio 3 een reeks over Belgische muziek (40-delig), over Arthur Meulemans (13-delig), over Strawinsky (48-delig) en over Rachmaninov (10-delig) samen. Werkt mee aan televisieprogramma’s en publiceert heel wat artikels over Belgische muziek.

In 1996 wordt de Mediateek Vlacam, Vlaamse Centrale  voor Audiovisuele Materialen. Werkt als contactpersoon tussen Vlacam en alle cd-releasefirma’s klassieke muziek in Vlaanderen en is wetenschappelijk medewerkster bij de opstart van een uitgebreide muziekdatabank gelinkt aan partituren, cd’s en boeken.

Maakt vanaf 2000 deel uit van het Muziekcentrum Vlaanderen waar ze het documentatie- en informatiecentrum klassieke muziek uitbouwt, invulling geeft aan de website klassiek en het contact met de musici en componisten onderhoudt.

Werkt intussen mee aan het 7-delig Lexicon van de Muziek in West-Vlaanderen, het prestigieuze Lexicon Vlaamse Componisten na 1800 en meerdere Guides to Early, Barock  & Contemporary Music in Flanders.

Ze maakt deel uit van de Commissie artistiek-culturele initiatieven van de Provincie West-Vlaanderen.

 

Historiek

1981

Oprichting van de vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE met als doel de promotie, verspreiding en ontwikkeling van het nationaal muziek-, cultuur- en kunstrepertoire van Sabam.

1987

De vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE wordt omgedoopt tot BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE VAN SABAM.
De activiteiten worden uitgebreid tot buiten het nationaal repertoire en opengesteld voor andere disciplines die Sabam vertegenwoordigt.

2010

Vereffening van de vzw BELGISCHE ARTISTIEKE PROMOTIE VAN SABAM
Naar aanleiding van de wet van 10 december 2009 moeten de Belgische collectieve beheersvennootschappen hun sociale en culturele fondsen rechtstreeks beheren. Ze mogen dit niet langer via een vzw doen. Daarom heeft Sabam haar vzw in vereffening gesteld en beheert ze haar sociale en culturele fondsen voortaan rechtstreeks. Sabam for Culture maakt dus integraal deel uit van Sabam.