Belgische auteurs veroveren Avignon
oktober 5, 2023

Van 5 tot en met 8 oktober staat het Franse Avignon in teken van ‘Les rencontres de la Sabam’. Vier dagen lang worden de teksten van 6 Belgische auteurs er opgevoerd op het podium van het Théâtre Transversal. Het doel: banden smeden met lokale professionals uit de theaterwereld en Frans-Belgische samenwerkingen op poten zetten.

Jean-François Spricigo, Tom Lanoye, Paul Verrept, Patrick Delperdange, Stijn Devillé en Geoffrey Van Hecke werden geselecteerd om deel te nemen aan deze zesde editie van ‘Les rencontres de la Sabam’. Voor het eerst zijn daar ook 3 Nederlandstalige auteurs bij. Hun teksten werden vertaald zodat het Franse publiek de opvoeringen van hun werk ten volle kan appreciëren. En dat is net de ambitie van dit project: onze Belgische literatuur en scenario’s de lands- en taalgrenzen laten overstijgen.

“Initiatieven als deze vestigen de aandacht op onze werken en brengen appreciatie met zich mee. Dat kan voor auteurs heel wat deuren openen en is dé kans om nieuw publiek te bereiken. Voor mezelf is dit ook een herkansing. In 2020 werd de Franse editie van mijn boek ‘Brandingen’ (Le raz de marée) uitgebracht in Frankrijk, wat gepaard ging met een reeks voorstellingen in Parijs…Tot corona daar een stokje voor stak. Dat ik nu alsnog die mogelijkheid krijg, en daarbij Franse theatermakers en andere auteurs mag ontmoeten, maakt het in alle opzichten inspirerend.” motiveert auteur Paul Verrept.

'Les rencontres de la Sabam' vergroten de bekendheid van onze auteurs in het buitenland. Het Franse publiek krijgt de gelegenheid om Belgische talenten te ontdekken en lokale cultuurspelers kunnen zich laten inspireren voor hun toekomstige programmaties. Daarnaast bevorderen ze de uitwisseling van ervaringen tussen auteurs onderling, organiseren ze ontmoetingen met de pers en bieden ze auteurs de kans om partners uit de sector te ontmoeten en nieuwe kansen te creëren.

"Sinds vele jaren werkt Sabam samen met Théâtre Transversal om de bekendheid van haar Franstalige auteurs te vergroten in Frankrijk. Na een succesvolle test met Vlaams auteur Peter De Graef in 2022, zetten we deze editie volop in op het promoten van onze Belgische literatuur in beide landstalen. Dankzij de vertalingen kan het werk van onze Nederlandstalige auteurs immers ook in Frankrijk worden opgevoerd. En waarom in de toekomst deze oefening ook niet opzetten in Nederland?", klinkt het enthousiast bij Maud Van de Velde, hoofd Woord & Beeld van auteursvereniging Sabam.

‘Les rencontres de la Sabam’ is een initiatief van auteursvereniging Sabam en het Théâtre Transversal in Avignon, gerealiseerd met de steun van Wallonie-Bruxelles International (WBI) en Literatuur Vlaanderen. Op vrijdag 6 oktober wijdt het radio-1-programma Culture Club een speciale aflevering aan ‘Les rencontres de la Sabam’, tussen 18u en 20u, live vanuit Avignon.

Over het Théâtre Transversal
Théâtre Transversal in Avignon is een plek voor interdisciplinaire uitwisseling, een laboratorium waar kunstenaars uit alle disciplines in een gemoedelijke sfeer kunnen experimenteren met innovatieve kunstvormen. Daarnaast vormt het een open ontmoetingsplaats voor scheppende kunstenaars en hun publiek, culturele actoren en nieuwsgierigen. Het hele jaar door programmeert het theater vernieuwende projecten voor theater, jong publiek, dans, muziek, performance en beeldende kunst. Het biedt kunstenaars ook residenties aan voor creatief onderzoek, wat uitmondt in ontmoetingen en voorstellingen voor een gevarieerd publiek. Zowel in de winter als in het zomerseizoen verwelkomt het theater nationale en internationale gezelschappen met dezelfde hoge kwaliteitseisen.