Driesterren
FFO 2018 - Pioniers in de kijker - Sterren troef & een Muze van Sabam
september 15, 2018

Van een ode aan de maker van meer dan één sprookje voor grote mensen, een muze/pionier van de animatiefilm tot een diepe blik op ‘s lands rijke filmgeschiedenis. Het filmfestival van Oostende vergeet onze baanbrekers niet.
 

Raoul
Een Muze van Sabam,  bronzen silhouet als lifetime achievement voor onze auteurs, mocht niet ontbreken op het palmares van animatiefilmer Raoul Servais. Onze CEO Carine Libert overhandigde hem het beeldje in Kinepolis op de slotdag van het festival, vlak voor de uitreiking van de Ensors.


Carine Libert: “Raoul is een voorbeeld voor alle animatiefilmers in België en ver daarbuiten, we zijn bijzonder trots hem Sabam-lid te mogen noemen.”

 

De bekroonde cineast is lid van Sabam sinds 1974.  Hij is de oprichter van de animatiefilmopleiding aan het KASK in Gent en reeg tijdens zijn rijkgevulde carrière de prijzen aan elkaar.
Van zijn debuut “Havenlichten” in 1960, over “Chromophobia” (1966) waarmee hij internationaal doorbrak, “Taxandria” (1994), waarin hij echte beelden met animatie combineert, "Nachtvlinders", geïnspireerd op het werk van de surrealistische schilder Paul Delvaux tot de Gouden palm in Cannes voor “Harpya”(1979) en een eredoctoraat aan de Universiteit Gent.

Voor zijn grote bijdrage aan de filmindustrie ontving hij in 2008 tevens de “Troubadour” van onze toenmalig gedelegeerd bestuurder Johan Verminnen.
Raoul Servais vervoegt het selecte gezelschap “Muzes van Sabam”, waaronder Lydia Chagoll, Roland Verhavert, Harry Kümel, Arno, Robbe de Hert, Rocco Granata, Pieter Aspe, Geert Hoste, Dani Klein, Alice Toen, Staf Knop en Will Tura. Proficiat!

Raoul met zijn Muze.

Na de vertoning van de film "Servais" van Rudy Pinceel, maakten we een praatje met de grootmeester van het voor hem zo typerende magisch realisme. Dat zijn werk nu zij aan zij hangt met dat van Spilliaert en Ensor vindt hij een grote eer. Raoul:  "Ensor heb ik niet persoonlijk gekend nee, maar toen ik als kind met mijn moeder over straat liep, stak hij de weg over om een beetje te babbelen met mijn moeder, die een hele mooie vrouw was. Als knaap was ik onder de indruk van die hele grote man met zijn witte baard en zijn mantel. Maar hij had geen oog voor mij, alleen voor mijn moeder. (lacht)

 

 Raoul Servais:  Ik hou heel veel van het werk van Spilliaert, die ik helaas niet gekend heb. Paul Delvaux heb ik wel een paar keer ontmoet. Een hele charmante man met een zeer bescheiden persoonlijkheid. Jammer genoeg heeft hij "Nachtvlinders" niet kunnen zien.


Over Oostende, zijn talrijke kunstenaars en plannen voor de toekomst: "De lucht, het licht en beslist de zee werken bijzonder inspirerend. Waarvan akte want Raoul bereidt momenteel een nieuwe film voor. "Het verhaal speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een ontmoeting tussen een Franse en een Duitse soldaat, vijanden die mekaars taal niet verstaan maar die een gemeenschappelijke belangstelling hebben. En door die belangstelling ontstaat er een soort relatie."

Over de Muze van Sabam: "Ik ben zeer aangenaam verrast dat ik zo'n belangrijke prijs van mijn auteursvereniging mag ontvangen, waar ik toch al enkele jaren lid van ben." Ook heel fijn dat er bij Sabam een zaaltje is dat mijn naam draagt.''
Red: u bent altijd welkom, voor een bezoekje als u naar Brussel komt.
Raoul: Hartelijk dank. Dat zal ik zeker doen!

 

Harry
“Een cinéfiele omnivoor met een voorliefde voor grote acteurs”. Rake omschrijving van Harry Kümel door laudatiospreker bij uitstek Jan Verheyen. Met de internationale cultfilm “Daughters of Darkness” (1971), die donderdagavond werd vertoond in Vrijstaat O,  en andere pareltjes als “Malpertuis” (1971), “Monsieur Hawarden” (1968), “De komst van Joachim Stiller” en  “Eline Vere”(1991), was deze regisseur zijn tijd ver vooruit. Drama en horror voeren vaak de boventoon in zijn werk, maar kwaliteit primeert altijd. Als dat geen ster verdient. En een Ensor natuurlijk.
 

Harry met Matteo Simoni, master van het FFO 2018

 

 

Felicitaties van onze CEO Carine Libert en gedelegeerd bestuurder (fr) Benjamin Schoos

 

Tijdens het feestje voor Harry en de 10de verjaardag van CTM werd ook het werk van componist François de Roubaix belicht. De nooit eerder uitgegeven soundtrack van Harry's cultfilm "Daughters of Darkness" verschijnt nu eindelijk op plaat. Zoon Benjamin en dochter Patricia waren op de afspraak om de eerste exemplaren in ontvangst te nemen van CTM directeur en Sabambestuurder Stefaan Moriau.

 


Robbe
Het filmberoep volgens Robbe De Hert? Nog steeds “”een hondenstiel” maar het enfant terrible van de Vlaamse film blijft hardnekkig volharden in de zevende kunst. Klassiekers als “De Witte van Sichem”(1980), “Blueberry Hill”, “Zware Jongens”(1984), “Brylcream Boulevard” (1995) en “Gaston’s war” (1997) leidden mee tot zijn jongste wapenfeit.
War oorspronkelijk een docu van 8 minuten moest worden, groeide uit tot een diepgravend document dat de Belgische film over ruim een eeuw in kaart brengt. “Hollywood aan de Schelde” begint bij grondleggers Henri Storck en Edith Kiel en blikt samen met Adil El Arbi en Bilal Fallah hoopvol naar de toekomst. Als één van de stichters van het collectief Fugitive Cinema tekende Robbe mee datzelfde filmlandschap uit. De magie van de cinema is nooit ver weg. Hulde aan Robbe.

 

 

 

(c)Sabam/TG

 

 

 

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons