Stock - Literature
Universiteit Antwerpen onderzoekt effecten merkplaatsing in literatuur en lanceert lezers- en auteursenquête
mei 7, 2018

Een nieuw postdoctoraal onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen legt zich toe op de effecten van het gebruik van merknamen in literatuur (fictie).
Anekdotisch bewijs suggereert dat, in lijn met ontwikkelingen in andere media, zoals tv, film, videogames en muziek, steeds meer auteurs met bedrijven werken en merknamen in hun boeken opnemen in ruil voor een soort vergoeding en dat marketeers, uitgevers van boeken en auteurs steeds open staan voor dergelijke samenwerkingen.

Deze trend is vooral merkbaar in de VS, terwijl er geen bewijs is voor de stand van zaken in Europa, of België in het bijzonder. Deze nieuwe studie wil de algemene houding ten opzichte van deze marketingpraktijk in Vlaanderen meten.
Is het bijvoorbeeld acceptabel? Moeten merkplaatsingen openbaar worden gemaakt en gereguleerd? Zijn het boekgenre en producttype van belang, wat zijn de implicaties voor percepties van boeken, auteurs en uitgevers enz.

Bovendien zijn de onderzoekers geïnteresseerd in het vergelijken van attitudes en percepties van het grote publiek (lezers) met die van boekenuitgevers en auteurs. Om lezers te bereiken, verzamelen ze gegevens via online consumentenpanels (bijvoorbeeld GMI) met behulp van een online enquête. Om de andere twee doelgroepen effectief te bereiken, wordt deze ook verspreid via auteursverenigingen. (Enquête coming soon)

 

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons