Sabam verdeelt € 115 miljoen aan haar auteurs, componisten en uitgevers
mei 20, 2019

Auteurs, componisten en uitgevers ontvangen € 115 miljoen voor het gebruik van hun werken

In 2018 verdeelde Sabam € 114,9 miljoen aan auteurs, componisten en uitgevers. Dat maakte de auteursvereniging vanmiddag bekend tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van haar vennoten. Dat zijn de 41.828 auteurs, scenaristen, regisseurs, componisten, theatermakers, uitgevers, enz. die allen aandeelhouders zijn van de vereniging. Ruim 70% ontving het afgelopen jaar auteursrechten. Sabam verdeelt maandelijks geld aan rechthebbenden in binnen- en buitenland. In 2018 goed voor een totaal van 66 uitbetalingen.

Multidisciplinair en internationaal repertoire

Een totaalbedrag van meer dan € 92 miljoen is bestemd voor auteurs, componisten en uitgevers van muziek. Sabam verdeelt ook auteursrechten voor het gebruik van audiovisuele werken (€ 12,9 miljoen), theater en dans (€ 3,3 miljoen), literaire werken (€ 2,3 miljoen), visuele kunsten (€ 1,9 miljoen) en aan naburige rechthebbenden (€ 2,4 miljoen).

Niet alle rechten blijven binnen onze grenzen. Ook buitenlandse rechthebbenden rekenen voor het gebruik van hun werken in België op een vergoeding. Sabam beheert hun rechten op basis van vertegenwoordigingsovereenkomsten die ze sluit met auteursverenigingen overal in de wereld. Vorig jaar ging € 43,2 miljoen naar het buitenland.

Omgekeerd ontvangen auteurs in België ook een vergoeding voor het gebruik van hun werken in het buitenland. In 2018 goed voor een bedrag van € 9,5 miljoen. Dit is een stijging van 11%.

Sabam for Culture, een groeiend succes

Sabam vindt het belangrijk om cultuur te ondersteunen via haar cultureel fonds. En met succes! Steeds meer organisatoren en auteurs vinden vlot de weg naar Sabam for Culture.

Met een budget van € 1,5 miljoen steunde Sabam for Culture meer dan 500 initiatieven waaronder 160 projecten en evenementen, 225 beurzen voor scheppende kunstenaars en 82 prijzen. In 2017 waren dat nog 400 initiatieven met een budget van € 1,2 miljoen.

Nieuwe namen in de raad van bestuur

Naar goede gewoonte verkiezen de vennoten tijdens de algemene vergadering hun vertegenwoordigers in de raad van bestuur voor een periode van 4 jaar. Dit jaar verwelkomt de raad 4 nieuwe gezichten:

• Ignace CORNELISSEN
  • CTM Entertainment Belgium bvba (vertegenwoordigd door Stefaan Moriau)
  • Het Gerucht sprl (vertegenwoordigd door Herman Van Laar)
  • Olivier MONSSENS

Het volledige jaarverslag 2018 kan u hier raadplegen:

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.

Perscontact: