Sabam ziet betalingen voor muziektheater en stand-upcomedy fors stijgen
augustus 8, 2019

In de eerste jaarhelft van 2019 betaalde auteursvereniging Sabam aanzienlijk meer auteursrechten voor theater en stand-upcomedy uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Concreet ging het om meer dan 2,5 miljoen euro in totaal, een stijging van maar liefst 45% jaar-op-jaar.

Deze opmerkelijke stijging heeft vooral te maken met het enorme succes van de spektakelmusical 40-45, die enthousiast is onthaald door publiek én pers.

Ook de familiemusical Team U.P. van Tijl Dauwe lokte vorig jaar veel jong volk naar theaterzalen, wat nu duidelijk te zien is in de auteursrechten die Sabam in de eerste zes maanden van dit jaar heeft uitbetaald.

In stand-upcomedy brachten de zaalshows ‘Unfinished Business’ van Alex Agnew en ‘Levend & Vers’ van Wouter Deprez de meeste auteursrechten op.

Tot slot duiken er twee Franstalige eindejaarsconferences in de top 6 op: ‘Sois Belge et tais-toi’ en ‘La Revue’.

Klik hier voor de top 6 van werken (theater, musical, stand-upcomedy,…) die in de eerste jaarhelft van 2019 de meeste auteursrechten opbrachten