U kunt op ons rekenen. Uw auteursrechten worden zoals gepland uitbetaald.
Hebt u een vraag? Vind het antwoord in onze FAQ’s of gebruik dit contactformulier. Bellen kan u elke werkdag van 9u30 tot 13u op 02 286 84 84

Sabam ziet betalingen voor muziektheater en stand-upcomedy fors stijgen
augustus 8, 2019

In de eerste jaarhelft van 2019 betaalde auteursvereniging Sabam aanzienlijk meer auteursrechten voor theater en stand-upcomedy uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Concreet ging het om meer dan 2,5 miljoen euro in totaal, een stijging van maar liefst 45% jaar-op-jaar.

Deze opmerkelijke stijging heeft vooral te maken met het enorme succes van de spektakelmusical 40-45, die enthousiast is onthaald door publiek én pers.

Ook de familiemusical Team U.P. van Tijl Dauwe lokte vorig jaar veel jong volk naar theaterzalen, wat nu duidelijk te zien is in de auteursrechten die Sabam in de eerste zes maanden van dit jaar heeft uitbetaald.

In stand-upcomedy brachten de zaalshows ‘Unfinished Business’ van Alex Agnew en ‘Levend & Vers’ van Wouter Deprez de meeste auteursrechten op.

Tot slot duiken er twee Franstalige eindejaarsconferences in de top 6 op: ‘Sois Belge et tais-toi’ en ‘La Revue’.

Klik hier voor de top 6 van werken (theater, musical, stand-upcomedy,…) die in de eerste jaarhelft van 2019 de meeste auteursrechten opbrachten

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 42.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2019 verdeelde Sabam meer dan € 115 miljoen aan auteursrechten aan meer dan 32.000 leden. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 150 culturele evenementen en ruim 290 projecten van haar leden. Meer dan 200 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.

Perscontact: