Theaterauteurs ontvangen meer dan € 1,7 miljoen van Sabam

augustus 2, 2018
  • In de eerste zes maanden van dit jaar verdeelt Sabam al meer dan € 1,7 miljoen aan theaterauteurs.
  • 78% van dit bedrag gaat naar het professionele circuit, 22% naar het amateurtoneel.
  • Sabam For Culture is hoofdsponsor van Theater Aan Zee en zal er op 4 augustus haar Jongtheaterschrijfprijs uitreiken.

Theater doet het erg goed in België. In de eerste zes maanden van dit jaar verdeelt Sabam al meer dan € 1,7 miljoen aan theaterauteurs, ongeveer even veel als in dezelfde periode vorig jaar. Het grootste deel van dit bedrag (78%) gaat naar het beroepstoneel, de overige 22% naar het amateurtoneel. In de eerste jaarhelft kan, binnen het repertoire dat Sabam beheert, de spektakelmusical ‘Zoo Of Life’ van de Antwerpse dierentuin in Vlaanderen op het grootste aantal bezoekers rekenen.

In 2017 ontvingen theaterauteurs over een heel jaar zelfs meer dan € 2,9 miljoen. Voor 2018 verwacht Sabam een sterke tweede jaarhelft door het toenemende succes van stand-upcomedy en de nieuwe spektakelmusical van Studio 100 over de Tweede Wereldoorlog, ’40-45’, die in het najaar in première gaat.

Momenteel vindt in Oostende een van de grootste Vlaamse theaterfestivals plaats: Theater Aan Zee. Dit tiendaagse festival, waarvan Sabam For Culture al jaren hoofdsponsor is, loopt nog tot 4 augustus. Op de slotdag zal Sabam er haar Jongtheaterschrijfprijs uitreiken aan een jong, talentvol theaterauteur. Deze prijs is goed voor maar liefst €7.500. De auteursvereniging wil hiermee aanstormend talent én de theaterwereld in het algemeen een duwtje in de rug geven.

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.