image masterclass Michael De Cock 06.01

share

Masterclass met Michael De Cock: “Dialoogschrijven vind ik zelf het leukst”

januari 7, 2018

Naar goeie gewoonte zette VAV het nieuwe jaar in met haar werkcongres in de Singel. Sabam richtte er opnieuw een masterclass in met één van haar auteurs. 


Deze keer was het de beurt aan kersvers Sabamawardwinnaar Michael De Cock om tips en tricks te delen met collega’s uit het vak. In “Van boek naar doek, hoe bewerk ik een boek tot een scenario” gaf hij hen meer dan twee uur lang een inkijk in zijn werkwijze; aanpak in storytelling, filmopbouw, loglines, het belang van subtekst, elevator pitch, enz.
Zowel het ontstaansproces van “voorjaarsawakening” Achter de wolken als Rosie en Moussa, nakende film gebaseerd op zijn bekroonde boekenreeks, kwamen aan bod.

Ook zijn eigen leerscholen deelde hij graag. Met gulden advies van atypische filmiconen als Jaco Van Dormael (die niet plotdriven schrijft), Jean-Pierre Dardenne (coproducent Achter de wolken) -“Vertel de droom tot op het eind”- of bestsellerauteurs als Blake Snyder (“Save the Cat” met richtlijnen om een scenario te structureren) en John Truby (“The Anatomy of Story: 22 steps to becoming a Master Storyteller), producent Peter Bouckaert -“Wat zou je personage doen?”- e.a.
 

Wij onthouden alvast dat Michael dialoogschrijven het leukste vindt, zelf soms moeite heeft met timelapsen, en het personage de optelsom is van alles wat het zegt en doet. Enkele rake quotes en vuistregels willen we u zeker niet onthouden.
 

 

“Personages houden me heel erg bezig, zowel wat acteren als schrijven betreft”
 

 

“Over falen, daar ontstaat goeie fictie”

“Onderlijn niet voor mij wat je wil vertellen”

 

 

“Verlies de reden voor je schrijven nooit uit het oog”

“Schrijf zinnen die je zelf zou willen zeggen”
 

“Doe alles met de verwondering van de eerste keer”

 

Michael benadrukte tevens het nut van twee workshops die hij volgde in het kader van Cinekid Script Lab. “Een aantal filmnerds kijken zo slim naar je werk, zodat je komma’s blijft verzetten en personages aanscherpen en de film verder structureert.”
Rosie en Moussa wordt door de scenarist aanbevolen als “Ken Loach voor kinderen”, het verhaal van een meisje, op zoek naar haar vader, en een soort “crocodile dundee” die haar door de jungle die de stad is, loodst... Vanaf 28 maart in de bioscoop. (TG)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hebt u vragen? Onze Customer Service helpt u graag zo snel mogelijk verder.

 

Contacteer ons