Midem entrance
Midem 2018 richt spots op nieuwe generaties muziektalent
juni 13, 2018

Vorige week zetten Midemdirecteur Alexandre Déniot en zijn team de deur naar de muziekbusiness in het Palais des Festivals in Cannes weer wagenwijd open. De weergoden waren de Franse Rivièra niet altijd even gunstig gezind maar de werklust, de interesse en het engagement van de deelnemers waren er niet minder om.
Integendeel, nu het B2B music event vol inzet op opkomend talent werd de belangstelling voor de MAA’s (Midem Artist Accelerator) aangewakkerd bij Midem Beach. De nieuwe meeting spot tussen de optredens deed het overwegend jonge concertpubliek van aanstormende professionals dromen over een MAA-stekje in 2019.

Midem blijft ook een hoofdkwartier waar hedendaagse issues uit de sector aan bod komen. Neem nu de Value Gap, ook in het Palais een hot internationaal topic met diverse debatten, pleidooien en een blik op de nabije toekomst. De sector houdt deze op scherp en wacht met spanning de stemming in het Europees parlement af, die eind juni een wereldwijd precedent kan scheppen.  

Doorwinterde deelnemers blijven hun jaar rond de mythische muziekbeurs plannen en ook al is de grote stormloop wellicht voltooid verleden tijd, ook bij de nieuwe generatie firsttimers zijn positieve geluiden te horen. Aan onze eigen stand, gedeeld “basecamp” van Sabam en Bumacultuur kon er naar hartenlust genetwerkt en vergaderd worden. Onze redactie polste na afloop naar reacties van deelnemers, zusterverenigingen en passanten.


Daniël Verstappen (componist): Als cross-over pianist, componist en live artiest kwam ik naar Midem met verschillende invalshoeken. Samen met mijn manager stond onze agenda volgeboekt, met afspraken rond SYNC, productie, publishing, promo, bookers en ook samenwerkingsverbanden met artiesten en producers.
Meestal lieten we onze afspraken doorgaan aan het Sabam/Buma paviljoen. In vergelijking met vorig jaar waren we dit keer veel beter voorbereid en konden we onze kostbare tijd op Midem zeer productief invullen. Alhoewel het aantal participants de laatste jaren aanzienlijk is gedaald, had het ook zijn voordelen. Zo kwam je vaker dezelfde mensen tegen en kreeg je meer connectie om een professionele relatie uit te bouwen, om verder te praten over de mogelijke deals of samenwerking.

Het viel me op dat de leeftijdsgroep 20-30 dit jaar sterk vertegenwoordigd was. Dit was voor mij natuurlijk een uitgelezen kans om met leeftijdsgenoten ervaringen uit te wisselen en te brainstormen over de toch groeiende digitalisering binnen dit nieuw muzikaal tijdperk. Ook zeer verrassend dat de meeste vruchtbare meetings, ad random plaatsvonden. Zoals bv. op de luchthaven, aan de Sabamstand, tijdens het avondprogramma aan de Beach. Dit maakt festivals en conferenties zoals Midem, zo interessant en “magic”. Je kan nooit op voorhand weten of die (on)geplande meeting je überhaupt een stap verder brengt, maar het is juist die flexibiliteit die het zo uniek maakt.

Onze agenda zat overvol, maar toch moesten we die geregeld omgooien, zodat we bv. 2u. konden uittrekken voor een heel belangrijke meeting. Ik zou graag meer willen vertellen over de effectieve deals, maar deze zullen binnenkort duidelijk worden…

 

 

Stefaan Moriau (CTM Entertainment Belgium): Ondanks de kleinere opkomst, bleef MIDEM voor uitgevers een interessant evenement. We ontmoetten onze bestaande internationale contacten evenzeer als nieuwe potentiële contacten. De stand van SABAM in 'Le Palais' bleek daarvoor weer regelmatig een heel handige en leuke plaats. De locatie was ideaal met een terras met tafeltjes met zicht op zee. Ook de dagelijkse afsluitende drinks zorgden voor nieuwe netwerkmogelijkheden. Ook zeer gewaardeerd was het warme en deskundige onthaal aan de stand.


Marcel Kaufmann (Fondation Suisa): MIDEM 2018 was een combinatie van zon en regen, niet alleen wat het weer aan de Côte d’Azur betreft. Met een aanzienlijke toename van het aantal afgevaardigden met 9%, volgens het laatste persbericht van MIDEM, lijkt de toekomst van de vakbeurs in het Palais des Festivals in Cannes opnieuw vrij rooskleurig. Die stijging kwam dit jaar echter nog niet helemaal tot uiting. Het is duidelijk dat MIDEM na de overgang van het winter- naar het zomerseizoen met een aantal problemen kampt: het aantal stands lijkt niet mee te groeien. Juni past niet in de agenda van veel “oude” afgevaardigden. En de heerlijke zomerse temperaturen maken het aantrekkelijker om rond te hangen in de cafés en bars langs de Croisette dan om de dag binnen door te brengen. Dit leidt ook tot “freeridergedrag”: waarom een registratie voor MIDEM kopen wanneer je zoveel professionals ook buiten het Palais kunt aanspreken, zeker omdat zo’n registratie duur blijft.

Toch heeft MIDEM de laatste jaren zijn huiswerk gemaakt: een nieuw zomers perspectief om een nieuw imago te promoten, een verandering in management, een echt coole showcaselocatie vlak naast het Palais,… het zijn slechts enkele verbeteringen die me doen geloven dat de curve weer omhoog wijst.

De 35-koppige Zwitserse delegatie toonde zich immers zeer tevreden met haar gesprekspartners en verwierf zonder meer interessante inzichten. De kwaliteit lijkt er dus te zijn. En dit geldt niet alleen voor de uitgevers, de grootste vertegenwoordigde groep en de belangrijkste sector voor SUISA en FONDATION SUISA. Zeker voor die sector is MIDEM nog steeds een van de belangrijkste platformen ter wereld. We moeten hier dus aanwezig zijn en proberen om hen te steunen. Het feit dat bijna elke Zwitserse afgevaardigde zich aansluit bij en gebruik maakt van de Zwitserse stand op MIDEM, is het beste bewijs van de toegevoegde waarde die we met dit engagement kunnen bieden. Voor MIDEM zijn er zeker nog enkele donkere wolken, maar ondertussen heeft de zon wel de overhand. Bovendien zien de weersvooruitzichten er gunstig uit. Op dit moment zou ik dus zeggen: we komen terug!


Silvan Harker aka Boris Bouillet (singersongwriter uit Grenoble): Ik ben bijzonder blij dat ik heb deelgenomen aan MIDEM. Ik had er niet zo veel van verwacht. Er valt altijd wat te beleven, je ontmoet veel mensen, er zijn tal van conferenties en je kan er uitgebreid netwerken. De dagen zijn bijzonder lang, maar tegelijk erg kort omdat de tijd vliegt!

Ik ben een auteur, componist en zanger. Ik ging op MIDEM dus op zoek naar een label of een uitgever, manager,… Kortom, een structuur die me helpt om mijn carrière te lanceren en die me laat focussen op mijn artistieke bezigheden. Dankzij MIDEM heb ik meer dan 20 contractvoorstellen gekregen, met structuren die over de hele wereld zijn gevestigd. Ik heb ook tal van artiesten ontmoet met wie ik kan samenwerken. Ik heb er dus meer gevonden dan ik zocht. Ik heb een ontmoeting gehad met een jonge producer uit Zürich, die pop- of electromelodieën wil producen voor artiesten. We hebben veel gepraat en zijn van plan om in de toekomst samen te werken.

Ik kreeg ook de kans om de manager van de oosterse superster Fairouz te ontmoeten. Hij gaf me veel aanwijzingen over de digitale distributie van mijn muziek en de strategieën die ik moest toepassen om met mijn eigen composities snel en efficiënt visibiliteit te krijgen.
 

Tot slot heb ik tijdens de conferentie van Scooter Braun – de manager van onder meer Kanye West, Justin Bieber en Ariana Grande – veel opgestoken over hoe de muziekmarkt in 2018 evolueert, welke valkuilen ik moet vermijden en hoe ik mezelf goed kan omringen om me emotioneel te beschermen.
Ik kom volgend jaar zeker terug! Maar dan zou ik me proberen aan te melden voor de MIDEM Artist Accelerator (MMA), zodat ik aanwezig kan zijn op de live podia van MIDEM. Als ik geselecteerd word, zou dit een enorme kans zijn om nog meer mensen te laten kennismaken met mijn muziek!

Wim Konings (B-Track Entertainment): Midem was voor mij een succes, gezien een onverwachte deal op het vlak van publishing. Leuk om sterke mensen te ontmoeten uit de mondiale muziekindustrie zoals Scooter Braun van SB Projects. Er zijn inderdaad minder exposanten, maar dat maakt Midem niet minder interessant.
Het is bijgevolg gemakkelijker om meetings vast te krijgen met personen of muziekbedrijven waarvoor je normaal in de rij moet staan of nooit te pakken krijgt. Het merendeel van deelnemers situeert zich binnen het publishing domein en het domein van software of aggregators.Toch waren er opmerkelijk veel singer-songwriters aanwezig.
Dank aan de mensen van SABAM en BUMA voor de goede zorgen, volgend jaar terug.

De wereldvermaarde Scooter Braun (rechts) maakte tijd voor een babbel met onze deelnemers Wim Konings (links) en Daniël Verstappen (midden).

Eva Guerra (manager): Onze tweede deelname kan ik in twee woorden omschrijven, "leerrijk en boeiend". Dit jaar kwamen we hiernaartoe met concrete doelen en een duidelijke visie. Toch hebben onverwachte ontmoetingen en meetings ons pad op Midem tot een hoger niveau getild. Het bijwonen van de diverse panels vond ik persoonlijk ook heel leerrijk. Met de aangereikte handvatten kan ik zeker aan de slag. De Sabam-Bumacultuurstand boezemde mij vertrouwen en veiligheid in, omdat ik daar steeds mijn afspraken kon inplannen. Ik was er altijd van verzekerd dat ik er terecht kon.

Tania en Soraya waren steeds aanwezig om mijn vragen te beantwoorden, de ontvangst en de gastvrijheid gaven mij een gevoel van thuiskomen. De inkleding van de stand was in mijn ogen duidelijk, strak en overzichtelijk en tegelijkertijd gaf het een rustgevende indruk om mijn gasten in dit kader te mogen ontvangen. Bij mooi weer bovendien op het terras met een drankje.

Kortom, hier deel van mogen uitmaken heeft mijn horizon verbreed en de mogelijkheid geboden om veel interessante ontmoetingen te kunnen organiseren. Dank aan alle medewerkers, top!

Mary Made (A&R, Songwriter/Topliner & Executive Producer):

“Ondanks de ongewone weersomstandigheden was Midem 2018 goed voor talrijke artistieke ontmoetingen en internationale samenwerkingsmogelijkheden. Dit jaar werd onze delegatie vergezeld door verschillende artiesten, zodat we niet alleen tal van werkvergaderingen, concerten en conferenties konden bijwonen, maar ook andere artiesten konden ontmoeten.

80% van onze vergaderingen vond plaats aan de stand van Sabam-Bumacultuur, een verzamelpunt voor Belgisch-Nederlandse deelnemers. Naast afspraken met deelnemers uit andere landen aan de stand, gebeurde het ook vaak dat professionals van Sabam-Buma de tijd namen om elkaar (beter) te leren kennen.

Zoals altijd is het moeilijk om de onmiddellijke impact van Midem in te schatten. Wat de voordelen voor ons zijn? We kunnen er nieuwe internationale contacten leggen, eerdere contacten consolideren, op de hoogte blijven van de huidige trends in de industrie en de wereldwijde muziekmarkt, nieuw talent ontdekken, kennismaken met nieuwe technologische oplossingen die ons werk kunnen vergemakkelijken, en nog veel meer!”

 

 

 

 

Ook de jonge Melissa Joy Aimee (Joy Aimee Music-Londen) blikt met plezier terug op haar eerste Midemdeelname: Er heerste een fenomenale sfeer. Een warme, gezellige plek waar mensen van over de hele wereld samenkwamen om over muziek te praten. Ik vond de gesprekken prettig en in het algemeen vooruitstrevend. Het was inspirerend om mensen uit de industrie, die bezig zijn met innovatie in de muziekwereld, aan het werk te horen. Met het oog op toekomstige samenwerkingen kreeg ik ook de kans om tal van professionals te ontmoeten , waar ik anders nooit de kans toe had gekregen. Dit gaf me de gelegenheid om mijn netwerk uit te bouwen. ’s Nachts was Midem evenzeer top, met geweldige muziek van opkomend talent en netwerkmomenten aan het strand.

De stands waren ook bijzonder behulpzaam en geweldig in het faciliteren van ontmoetingen. Tania van Sabam was een grote hulp. Ik voelde me zeer welkom op de Belgische/Nederlandse stand, en ontmoette er diverse professionals. Het resultaat was dat ik meer inzicht kreeg in de verschillende aspecten van de muziekbusiness en hoe de dingen van land tot land werken. Midem is een uitgelezen ontmoetingsplaats voor auteursverenigingen, uitgevers, artiesten, schrijvers en anderen om zaken te doen en netwerken uit te bouwen!

 (TG)

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons