CISAC Jaarverslag 2023: onvoorwaardelijke steun voor makers, technologische vooruitgang en strijd voor een eerlijke vergoeding
juni 16, 2023

CISAC* heeft onlangs haar jaarverslag 2023 gepubliceerd. Daarin wordt een compleet overzicht gegeven van de activiteiten die zij onderneemt om haar leden over de hele wereld te ondersteunen.

Strategische visie op de impact van artificiële intelligentie

In het licht van de huidige ontwikkelingen is het begrijpen van de uitdagingen die AI met zich meebrengt een belangrijke prioriteit voor CISAC. Deze technologieën bieden enorme kansen voor makers, maar kunnen ook ongewenste gevolgen hebben voor de creatieve industrie. CISAC volgt de ontwikkeling van deze technologieën op de voet om een gunstige juridische omgeving voor auteurs te waarborgen. Haar acties omvatten strategische aanbevelingen aan leden over de bescherming van met AI gemaakte werken, ondersteuning aan landen die hun wetgeving willen aanpassen, en de analyse van de impact van AI op de aanbevelingsalgoritmen van streamingplatformen.

Prioriteit voor de adoptie van ISWC voor een eerlijke vergoeding van muziekmakers

In 2020 heeft CISAC het ISWC-systeem, de internationale identificatiecode voor muziekwerken, volledig gemoderniseerd om de snelheid, nauwkeurigheid en efficiëntie te verbeteren. Het afgelopen jaar zijn aanzienlijke inspanningen geleverd om het gebruik ervan uit te breiden naar de hele waardeketen van muziek en een eerlijkere vergoeding voor makers te waarborgen. Het belangrijkste doel is nu om ISWC te koppelen aan nummers zodra ze worden overgedragen aan digitale dienstverleners, door gebruik te maken van registratiegegevens van ISRC, de identificatiecode van de platenindustrie.

Verdediging van de belangen van auteurs in de wereld van muziekstreaming

CISAC werkt samen met verschillende organisaties en maakt gebruik van recente onderzoeken gericht op makers om te streven naar meer gelijkheid in de muziekstreamingindustrie. Ze ondersteunt ook de acties ter verdediging van de rechten van haar leden op nationaal niveau en gebruikt haar waarnemerspositie bij de Wereldorganisatie voor Intellectuele Eigendom (WIPO) om de belangen van auteurs te bevorderen in de discussies over muziekstreaming.

Een gemeenschap die zich inzet voor internationale solidariteit

Het verslag belicht ook de solidariteitsacties van de CISAC-gemeenschap, waaronder het initiatief ‘Creators for Ukraine’ dat na de Russische invasie werd gelanceerd en 1,4 miljoen euro heeft verdeeld aan auteurs uit Oekraïne die in hun eigen land verblijven of toevlucht hebben gezocht in buurlanden.

Succes in Griekenland en Turkije bij het stimuleren van de markten en het vergroten van de verzamelde rechten

Het rapport benadrukt de inspanningen van CISAC in Griekenland en Turkije, die hebben geleid tot het verbeteren van disfunctionele markten en het verhogen van de vergoedingen voor makers in beide landen.

Versterking van de audiovisuele rechten in Zuid-Amerika en lobbyen voor het volgrecht van beeldende kunstenaars

CISAC heeft zich ingezet om het onvervreemdbare en onoverdraagbare recht op vergoeding voor audiovisuele makers in Zuid-Amerika economisch werkelijkheid te maken, in samenwerking met internationale zusterorganisaties. Het verslag benadrukt ook de voortdurende lobby-inspanningen van CISAC voor de wereldwijde adoptie van het volgrecht van beeldende kunstenaars.

Het volledige verslag leest u hier.

*CISAC (Confédération Internationale des Sociétés d'Auteurs et de Compositeurs) brengt 227 auteursverenigingen uit 118 landen over de hele wereld samen. Ze vertegenwoordigt meer dan 5 miljoen makers (audiovisueel, theater & dans, muziek, literatuur en beeldende kunst).

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.