Jimmy Simons en Steve Willaert

share

Jimmy Simons en Steve Willaert: in gesprek met een scenarist en componist

juni 21, 2019

Na de première van zijn allereerste animatiefilm ‘De vuilnisheld’ sprak Urbanus vol lof over zijn recente samenwerking met scenarist Jimmy Simons en componist Steve Willaert.

Reden genoeg om een gesprek aan te knopen met deze creatieve geesten die allebei vooral achter de schermen actief zijn. Zo werkten zij al mee aan tal van Vlaamse series, films en musicals, zoals ‘40-45’ van Studio 100, waarvoor ze recent nog een gouden plaat ontvingen.

 

Over een doorsnee werkdag

Jimmy: Elke dag is een beetje anders. ’s Ochtends werk ik het liefst. Meestal sta ik al op om half zes. Dan krijg je tegen een uur of negen het gevoel dat je al een berg werk hebt verzet. Vandaag begon ik met twee afleveringen van seizoen 3 van ‘Zie mij graag’ (comedydrama) te bekijken. Als creative producer geef ik feedback op de voorlopige versies. Om dan verder te schrijven aan het scenario voor een andere serie die ik samen met Catherine Baeyens heb gecreëerd.

Steve: Als ik bezig ben met een project, sta ik ook wel relatief vroeg op. Dat ochtendgevoel geeft een extra drive. Toch ben ik eigenlijk meer een avond- en nachtmens. Ik heb relatief weinig slaap nodig. Ik kan soms tot vier uur doorwerken, ’s ochtends om negen uur opnieuw opstaan en verdergaan. Tijdens vakanties probeer ik alles wat met muziek te maken heeft zover mogelijk weg te houden. Geen laptops, om je hoofd helemaal leeg te kunnen maken.

 

“Een tv-zender van Playmobil”

Jimmy bewaart de beste herinneringen aan zijn allereerste animatieopdrachten voor ‘Sprookjesboom’ en het Nederlandse ‘De Grobbebollen maken lol’. Het was het eerste project van studio Ka-Ching en een spin-off van ‘Tita Tovenaar’.

 

Over de tv-microbe

Jimmy: Toen ik acht was, wilde ik al een eigen tv-zender hebben. Om te beginnen eentje van Playmobil, een tv-set met camera’s. Ik heb altijd al voor tv willen werken. Toch ben ik er pas laat in gerold. De reeks waaraan ik nu werk met Catherine Baeyens is helemaal mijn ding. Dit is waar ik eigenlijk voor in het vak ben gestapt.

 

Over de samenwerking

Jimmy: Voor ‘De Vuilnisheld’ was het mijn taak om de vele ideeën van Urbain te kaderen zodat er een logica in kwam. We schreven samen het scenario, maar het hoofdaandeel komt van hem. Urbanus en ik hebben dagen aan één laptop doorgebracht.
Een scriptdoctor doet niet enkel ingrepen maar schrijft ook zelf mee aan het verhaal. Samen gingen we op zoek. “Waar kan het sneller, nog grappiger? Wat kunnen we nog veranderen?” We kregen ook feedback van producent Peter Bouckaert, line producer Koen Vermaanen en regisseurs Vincent Bal, Erik Verkerk en Joost Vandenbosch. Het verhaal is niet gebaseerd op een bestaande strip. Het idee komt van Urbain, naar een waargebeurd verhaal in een Noors dorpje wat we vertaald hebben naar Tollembeek. We moesten een wereldprobleem in het dorp kunnen plaatsen. Zo heb je ook iets te vertellen in de film. Later heeft de actualiteit rond het klimaat ons inderdaad ingehaald. Perfecte timing eigenlijk.

Steve: Ik was niet zozeer bezig met de wereldproblematiek die ook in de film zit. Uiteindelijk moet je een verhaal dienen. Dat is natuurlijk mijn eerste job. Ik kreeg regelmatig storyboards van ‘De Vuilnisheld’ te zien en dat gaf wel een beetje een idee. Maar toch is het moeilijk om je als componist een beeld te vormen, enkel op basis van tekeningen. Het moment waarop ik de campagneaffiche en de teaser te zien kreeg, was voor mij een keerpunt. Toen werd het me duidelijk dat ik dit gewoon moest behandelen als een speelfilm. Een verhaal met echte karakters, emoties en gevoelens.

 

Over filmmuziek

Steve: Iedere componist voor film en tv hoopt ooit wel eens een animatiefilm te kunnen doen. Het is een droom, waar je muzikaal veel richtingen mee uit kunt. En dit was mijn allereerste (lacht). Ik had wat thema’s gesprokkeld en ideetjes beschreven. De film sprak voor zich. En dan komt het moment dat je jouw demo’s moet laten horen aan de voltallige “commissie”. Altijd spannend. De eerste feedback van Urbain, Jimmy en Erik was gelukkig meteen positief. Een pak van mijn hart. Ik vond het alleszins een superfijne opdracht.

Jimmy: (over de muziek van Steve) Ik kreeg meteen een wowgevoel. Dit had ik niet durven dromen. Dit vraagt om een soundtrack op vinyl.

Steve: Een old school score inclusief orkest met alles erop en eraan was mijn eerste ingeving. Dus was het eigenlijk wel plezant dat iedereen mee in dat verhaal stapte. Je krijgt sowieso te maken met boeiende mensen die het gevoel krijgen dat jij iets aan hun werk kan toevoegen. Dat is één van mijn belangrijkste criteria. Dat je gewoon met toffe mensen samenwerkt. Mensen die hun job au sérieux nemen en zeggen: We willen de best mogelijke film of serie maken. Dan voel je dat je in een gemotiveerd team terechtkomt. Een team dat je ook wel eens een zetje geeft als het nodig is.

 

“Wisselwerking componist-regisseur-producent cruciaal”

Steve: Filmmuziek is een metier en het is belangrijk dat regisseurs en producenten dat beseffen. Ik werk momenteel aan een Belgische film en twee Nederlandse. Het is altijd interessant om het verschil in aanpak te merken. Met Eyeworks heb ik al jarenlang een fijne werkrelatie en er is wederzijds respect. Een goede wisselwerking tussen de componist, de regisseur en de producent is cruciaal. Ik werk ook altijd vanaf het begin graag samen met monteurs om ideeën uit te wisselen. Vanaf het moment dat alles gekaderd is, heb je als componist nog alle vrijheid om de muziek te maken zoals je zelf wilt.
Ik probeer de muziek die ik maak voor series en films naar buiten te brengen via iTunes en Spotify, maar soundtracks worden nog zelden als cd uitgebracht. Ik ervaar dat de mensen minder op muziek letten die ze in films of series horen.

 

Over auteursrechten en Sabam

Jimmy (lid sinds 2000): Ik maakte voor het eerst kennis met auteursrechten tijdens een scenariocursus door Ed Vanderweyden en ontdekte zo het nut van een aansluiting bij Sabam voor het beheer ervan.

Steve (lid van Sabam sinds 1983): Als je vroeger lid wilde worden van Sabam had je de keuze tussen enerzijds inschrijvingsgeld betalen of anderzijds een examen afleggen. Ik heb toen gekozen voor het laatste. Ik vind vooral dat de dienstverlening van Sabam veel verbeterd is in vergelijking met vroeger.

Jimmy: Ik ben een Urbanusfan van het eerste uur. Ik weet nog dat ik mijn eerste strip van hem kocht: zijn tweede album ‘De Hittentitten zien het niet zitten’. Ik heb het in één ruk uitgelezen en was meteen verkocht. Meer dan dertig jaar later komt deze samenwerking  op mijn pad. Dat is echt een cadeau.

Steve schreef eerder ook muziek voor reeksen als ‘Undercover’, ‘Als de dijken breken’, ‘De infiltrant’ en ‘Eigen kweek’. Sinds hij de soundtrack voor het Ierse docudrama ‘Citizen Lane’ schreef, wordt hij ook regelmatig gepolst vanuit het buitenland.


(TG)

 

Hebt u vragen? Onze Customer Service helpt u graag zo snel mogelijk verder.

 

Contacteer ons