Auteurs en uitgevers kiezen Jan Hautekiet als voorzitter

juni 12, 2018

Vandaag koos de raad van bestuur van Sabam, die bestaat uit auteurs actief in alle kunstdisciplines en muziekuitgevers, Jan Hautekiet als voorzitter. Nadat ze op 15 mei mevrouw Carine Libert verkoos tot CEO, is de auteursvereniging vandaag dus ook een voorzitter rijker. Verder werden Hans Helewaut en Benjamin Schoos verkozen als gedelegeerd bestuurder, respectievelijk voor de Nederlandstalige en Franstalige auteurs. Tenslotte werden 2 vice-voorzitters verkozen, met name Ignace Cornelissen en Benoît Coppée.

De mandaten gelden voor een periode van 2 jaar.

“Ik wens Sabam verder te zien evolueren naar een open en efficiënte organisatie. Vooral op vlak van communicatie met zowel auteurs, klanten, pers, politiek en publieke opinie ligt er nog werk op de plank. Wij moeten nog beter vertellen dat Sabam vàn de auteurs is en als missie heeft hun rechten te beheren om hen zo een correcte vergoeding te verzekeren. In een technologisch snel evoluerende omgeving is de modernisering van het collectief beheer onontbeerlijk. Op die manier zorgt Sabam voor een leefbaar klimaat waarin auteurs ten volle hun creatieve projecten kunnen ontwikkelen.” legt de kersverse voorzitter uit.

Jan Hautekiet is actief in verschillende disciplines. Hij studeert talen, filosofie en communicatie aan de KULeuven. Daarnaast volgt hij ook een journalistenopleiding en studeert hij piano, kamermuziek en harmonie. Vorige week neemt hij na bijna 40 jaar afscheid als radiomaker van de VRT. Als componist en vennoot van Sabam maakt hij vanaf 1981 soundtracks voor film en theater en componeert hij programmatunes voor radio en tv. Als auteur schrijft hij columns, bio’s en boeken. Jan Hautekiet houdt van muzikale en andere samenwerkingen, over de gemeenschappen en genres heen.

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.