Auteurs hebben eindelijk zicht op een betere bescherming voor het online gebruik van hun creaties
juni 27, 2018

Voorstel van Europa biedt auteurs betere bescherming in de online markt

De commissie juridische zaken van het Europese Parlement heeft een belangrijk rapport over de wetgeving rond het auteursrecht in de eengemaakte digitale markt aangenomen. Dat rapport verduidelijkt en bevestigt de verantwoordelijkheid van diensten zoals YouTube en Facebook voor het beschikbaar stellen van filmpjes die muziek en andere werken bevatten. Deze wetgeving wordt volgende week in Straatsburg gestemd en is van groot belang voor auteurs wiens werken online worden gebruikt.

Auteurs moeten eerlijk vergoed worden voor het gebruik van hun creaties

Diensten zoals Facebook en YouTube weigeren om de auteurs eerlijk te vergoeden voor het gebruik van hun creaties. Op die manier komt de waarde die deze creaties genereren voornamelijk ten goede aan de belangen van die online platformen. Bovendien zijn deze diensten wereldwijd de belangrijkste toegangspoort tot muziek, film, TV-series en andere creatieve werken en verstoren ze zo de verdere ontwikkeling van de volledige online markt. De goedgekeurde tekst, die volgende week wordt voorgelegd aan de plenaire vergadering van het Europese parlement, verduidelijkt dat deze platformen verantwoordelijk zijn voor het auteursrecht en als belangrijke marktspelers de auteurs eerlijk moeten vergoeden voor het gebruik van hun creaties.

Auteurs over heel Europa komen op voor hun broodwinning

Auteurs over heel Europa, zowel componisten, regisseurs, scenaristen, schrijvers, fotografen, illustratoren, enz… komen samen om hun stem te laten horen en om zich te verzekeren dat de Europese regelgevers hen toelaten om te leven van hun creaties. Meer dan 32.000 auteurs hebben hun oproep kracht bijgezet door een petitie te ondertekenen.

Een delegatie van auteurs, voornamelijk jonge en opkomende talenten, maar ook gevestigde waarden, hebben leden van het Europese parlement ontmoet om de toekomst van hun artistieke carrière in Europa te verdedigen en hen te vragen om volgende week een positieve stem uit te brengen. De auteurs maken zich in het bijzonder zorgen over de agressieve campagne die door technologiereuzen wordt gevoerd onder het voorwendsel van de vrije meningsuiting. Ook auteurs hechten een enorm belang aan het waarborgen van de vrijheid van meningsuiting. Ze betreuren het dat deze waarde wordt misbruikt in een campagne ten voordele van bepaalde commerciële en politieke belangen.

Een delegatie van auteurs ontmoet vandaag leden van het Europese parlement in Brussel. De delegatie bestond uit volgende auteurs:
Borislav Milanov (Austrian)
César Sampson (Austrian)
Stefaan Fernande (Belgian)
Tom Kestens (Belgian)
Frans Bak (Danish)
Pernille Rosendahl (Danish)
Hind Hakki (Dutch)
Kari Saarilahti (Finnish)
Emmanuel Da Silva (French)
Christian Guémy - C215 (French)
Benoit Peyrucq (French)
Le Tatou – Ludovic Bassal and Jonathan Semah (French)
Eleanor McEvoy (Irish)
Tomasz Lipiński (Polish)
Carlos Alberto Moniz (Portuguese)
Gengahr - Felix Bushe and Hugh Schulte (UK)

Stefaan Fernande - songwriter (Clouseau, De Kreuners, Will Tura, Stan Van Samang,…): “Songs worden vaak geschreven door mensen van wie je nog nooit gehoord hebt, en niet door degenen die je in de YouTube video ziet. Auteursrecht is het enige inkomen van broodschrijvers zoals ik. Als je wilt dat er in de toekomst nog hits gemaakt worden, laat dan het geld gaan naar degenen die ze creëren.”

Tom Kestens – muzikant en auteur/componist (Das Pop, La La Lover,…) : “Europa kan geschiedenis schrijven dezer dagen. Het kan de stap zetten van een internet van freeriders naar een eerlijk internet. Hopelijk leven en werken we straks in een Europa dat zegt dat creatieve makers ook online een eerlijke vergoeding mogen verwachten.”

Pierre Dumoulin – muzikant en auteur/componist (Roscoe, Blanche,…): "Ik wil graag dat wij, de scheppende kunstenaars, centraal staan in het debat over de transfer of value. Sommige internetgiganten houden onze inkomsten onterecht in. We hebben de EU meer dan ooit nodig om te zorgen voor een eerlijke vergoeding voor het gebruik van onze creaties."

Klik HIER voor de petitie.

Klik HIER voor meer informatie over het standpunt van de auteurs.