Auteurs ontvangen meer geld van Sabam

mei 28, 2018

Vandaag houdt Sabam haar algemene vergadering waarop de Belgische auteursvereniging de resultaten van 2017 voorstelt aan haar vennoten, auteurs, componisten en uitgevers.

Meer auteursrechten voor meer auteurs

In 2017 verdeelde Sabam meer dan € 117,5 miljoen auteursrechten aan onder meer auteurs, regisseurs, scenaristen, componisten, theatermakers, uitgevers…. Dat is € 11 miljoen meer dan vorig jaar, of een stijging van maar liefst 10%. Sabam verdeelt maandelijks geld aan haar auteurs, in 2017 goed voor een totaal van 63 afrekeningen.

Daarmee werd 81% van de in 2016 ontvangen auteursrechten al verdeeld onder de vennoten van Sabam. Dat is een groter aandeel dan vorig jaar. In 2016 werd 75% van de rechten verdeeld die Sabam in 2015 ontving.

Ook het aantal auteurs en uitgevers dat rechten ontvangt neemt toe. 13.893 om precies te zijn. Een stijging van 6,7% in vergelijking met 2016.

Ook meer inkomsten voor de auteurs

Sabam heeft meer dan € 163 miljoen aan auteursrechten ontvangen voor het gebruik van haar repertoire (muziekcomposities, audiovisuele werken, theaterteksten en foto’s…). Dat is een stijging van 5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Sabam For Culture

Sabam ondersteunt ook cultuur in België via haar cultureel fonds. Sabam For Culture is uitgegroeid tot een onmisbare partner in het Belgische cultuurlandschap en zet zich in voor scheppende kunstenaars en cultuurorganisaties in binnen- en buitenland. Haar voornaamste drijfveer: diverse spelers in de sector met elkaar in contact brengen om zo haar repertoire te promoten.

Met een budget van € 1,2 miljoen steunde Sabam For Culture in 2017 meer dan 400 initiatieven waaronder 132 evenementen, 167 beurzen voor scheppende kunstenaars, 51 prijzen, 19 awards en 23 live sessies met Belgische artiesten.

Een nieuwe wind en een blik op de toekomst

Sinds 15 mei heeft Sabam een nieuwe algemeen directeur, Carine Libert. Meteen ook de allereerste keer dat een vrouw deze functie bekleedt. Als juriste werkt ze al 27 jaar bij Sabam, en leidde ze sinds 1999 de dienst Juridische en Internationale zaken.

“Vóór Sabam haar 100ste verjaardag viert in 2022, wil ik 3 doelstellingen bereiken: in de eerste plaats moeten onze auteurs sneller hun vergoeding ontvangen en antwoorden krijgen op hun vragen. Daarom blijven we investeren in onze e-services, snellere gegevensverwerking en een efficiënt beheer van de relaties met onze leden en klanten. Die klanten moeten op hun beurt gemakkelijker de weg vinden naar Sabam, zodat ze snel en eenvoudig hun toestemming kunnen verkrijgen voor het gebruik van ons repertoire. Door de auteurs correct te vergoeden dragen ze bij aan de waarde van onze lokale cultuur. Het personeel tot slot is ons ‘Human Capital’. Ik wil hun kennis en expertise zo goed als mogelijk inzetten om onze prioriteiten te realiseren en samen de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.”

Ook de Raad van Bestuur verwelkomt 2 nieuwe gezichten: Tom Kestens, auteur-componist en muzikant, en Pierre Dumoulin, auteur-componist van onder meer "Citylights" waarmee Blanche vorig jaar deelnam aan het eurosongfestival.

Het volledige jaarverslag 2017 kan u hier raadplegen.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, voor auteurs. Als multidisciplinaire auteursvereniging, die meer dan 41.000 auteurs en een repertoire van meer dan 4 miljoen werken vertegenwoordigt, is Sabam de tussenpersoon tussen scheppende kunstenaars en de gebruikers van hun werken. Sabam beheert niet alleen de auteursrechten die aan haar zijn toevertrouwd. Via Sabam for Culture, haar culturele fonds, ondersteunt ze de artistieke sector en haar auteurs in binnen- en buitenland. Elk jaar ondersteunt Sabam financieel meer dan 130 culturele evenementen. Daarnaast biedt ze auteurs een breed en interessant beurzenpakket aan, waarmee die auteurs nieuwe werken kunnen maken, wat de hele sector ten goede komt.