Europa zet licht op groen voor eerlijke vergoeding auteurs op het internet

maart 26, 2019

Na vijf jaar van discussie heeft het Europees Parlement zojuist geschiedenis geschreven. Met een ruime meerderheid van 348 stemmen voor en 274 stemmen tegen keurde het Parlement de auteursrechtrichtlijn goed, ondanks een massale desinformatiecampagne van enkele grote technologiebedrijven.

Axelle Red: “Het is een historische dag. Een grote meerderheid in het Europees Parlement heeft vandaag gestemd voor een sterk Europa dat opkomt voor de rechten van haar burgers en voor de bescherming van Europese cultuurmakers, die eindelijk een eerlijke vergoeding krijgen voor het online gebruik van hun werken. Online platformen zullen niet langer slapend rijk kunnen worden op de kap van de creatieve makers in Europa. Daar mogen alle Europeanen trots op zijn.”

Carine Libert, CEO van Sabam: “Sabam is zeer tevreden dat Europa heeft ingestemd met de auteursrechtrichtlijn, die het auteursrecht aanpast aan het digitale tijdperk. Deze tekst biedt haar auteurs, componisten en uitgevers eindelijk uitzicht op een eerlijke vergoeding voor het massaal gebruik van hun muziek, films, foto’s, series, documentaires, enz door online platformen. Tegelijk biedt deze tekst platformen zoals YouTube een duidelijk wettelijk kader zodat hun gebruikers in alle rechtszekerheid content kunnen blijven maken en delen. Dit is een ongeziene overwinning voor Europese scheppende kunstenaars. In naam van haar leden bedankt Sabam het Europees Parlement voor deze moedige beslissing.”

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.

Perscontact: