Mariah Carey stoot Wham! van de troon in top 15 kersthits

december 21, 2018

Welke kerstnummers worden in deze periode het vaakst gespeeld op de radio in België? Auteursvereniging Sabam grasduint in de cijfers van vorig jaar. Onderstaande tabel is gebaseerd op de auteursrechten die Sabam in 2018 heeft verdeeld op basis van het gebruik in 2017. Voor alle duidelijkheid, deze rechten gaan naar de auteurs en componisten, niet naar de uitvoerders.

Op de eerste plaats vinden we niet geheel onverwacht Mariah Carey met haar nummer All I Want for Christmas Is You. Ze stoot daarmee Last Christmas van het Britse popduo Wham! van de troon. Het brons gaat naar de Britse liefdadigheidsgroep Band Aid, met het nummer Do They Know It's Christmas?.

Het eerste Nederlandstalige nummer vinden we op plaats 5: Met Kerst Wil Ik Bij Jou Zijn van de Nederlandse Willeke Alberti, een nummer dat ook al werd gecoverd door Udo.

Het eerste Franstalige nummer, La Fille du Père Noël van Jacques Dutronc, staat op plaats 13.

Verder vinden we in de top 15 nog heel wat grote kleppers terug, zoals Paul McCartney, Coldplay, Queen, Bryan Adams en Nat King Cole.

NummerTitelAuteur/componistUitvoerder
1All I Want for Christmas Is YouWalter Afanasieff / Mariah CareyMariah Carey
2Last ChristmasGeorge MichaelWham!
3Do They Know It's Christmas?Bob Geldof / Midge UreBand Aid
4Christmas LightsChris MartinColdplay
5Met Kerst Wil Ik Bij Jou ZijnChris ReaWilleke Alberti
6Wonderful ChristmastimePaul McCartneyPaul McCartney
7Thank God It's ChristmasBrian May / Roger TaylorQueen
8White ChristmasIrving BerlinBing Crosby
9Shake Up ChristmasButch Walker / Pat MonahanTrain
10Christmas TimeBryan Adams / Jim VallanceBryan Adams
11Merry Christmas EveryoneBob HeatlieShakin' Stevens
12The Christmas SongBob Wells / Mel TorméNat King Cole
13La Fille du Père NoëlJacques LanzmannJacques Dutronc
14Christmas (Baby Please Come Home)Ellie Greenwich / Jeff BarryDarlene Love
15Lonely This ChristmasNicky Chinn / Mike ChapmanMud

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 41.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2017 verdeelde Sabam bijna € 118 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam For Culture datzelfde jaar meer dan 130 culturele evenementen en ruim 150 projecten van haar leden. Meer dan 250 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.