‘Met kerst wil ik bij jou zijn’ populairste kerstnummer in Vlaanderen
december 23, 2019

Welke kerstnummers worden in deze periode het vaakst gespeeld op de radio in België? Auteursvereniging Sabam nam een kijkje naar de cijfers van vorig jaar.
Onderstaande tabel van Nederlandstalige kerstnummers is gebaseerd op de auteursrechten die Sabam in 2019 heeft verdeeld op basis van het gebruik in 2018. Voor alle duidelijkheid, deze rechten gaan naar de auteurs en componisten, niet naar de uitvoerders.

Het nummer ‘Met Kerst Wil Ik Bij Jou Zijn’, van de Nederlandse zangeres Willeke Alberti, staat op de eerste plaats. Het nummer is bij ons vooral bekend dankzij de cover van Udo.
Op de tweede plaats vinden we ‘Formidabele Kerstmis’ van Lucas Van den Eynde, dat hij ook zelf uitvoerde met zijn typetje Xavier De Baere.

De derde plaats gaat naar ‘Vrolijk Kerstfeest’ van Bart Peeters, Hugo Matthysen en Jean Blaute. Koen Crucke zong dit sfeervolle nummer in.
Net buiten het podium vinden we ‘T is Kerstmis’ van De Romeos en ‘Rode Rozen in de Sneeuw’, dat vooral bekend is in de versie van de Belgische zangeres Marva.

De internationale ranglijst levert dit jaar geen grote verrassingen op. Mariah Carey blijft met haar oorwurm ‘All I Want for Christmas Is You’ de eerste plaats bezetten, op de voet gevolgd door ‘Last Christmas’ van het Britse popduo Wham!. Het brons gaat naar ‘Santa Claus is coming to Town’, dat al door meer dan 200 artiesten werd uitgevoerd, waaronder Frank Sinatra en recenter Michael Bublé.

Top 5 vaakst gespeelde kerstnummers op de radio in België

Nummer

Titel

Auteur/componist

Uitvoerder

Met Kerst Wil Ik Bij Jou Zijn

Chris Rea

Willeke Alberti

Formidabele Kerstmis

L.Van Den Eynde / Poelmans

Xavier De Baere

Vrolijk Kerstfeest

B. Peeters/Blaute/Matthyssen

Koen Crucke

‘T is Kerstmis

Hermans/Vrancken/Meys

De Romeos

Rode Rozen in de Sneeuw

Nelly Byl / Jean Kluger

Versch. zangers

Sabam is dé Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Ze beheert de rechten van meer dan 43.000 leden in 5 domeinen: muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur. In 2020 verdeelde Sabam meer dan € 112 miljoen aan auteursrechten. Daarnaast steunde ze via Sabam for Culture datzelfde jaar meer dan 700 lokale culturele initiatieven. Meer dan 200 werknemers zetten zich vanuit Brussel elke dag in voor de rechten van de auteurs. In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan.

Perscontact: