Raoul Servais bekroond met de Muze van Sabam op het Filmfestival van Oostende

september 15, 2018

Vandaag werd filmpionier Raoul Servais door zijn auteursvereniging gelauwerd op het filmfestival van Oostende. Uit handen van onze CEO Carine Libert mocht hij de Muze van Sabam ontvangen, ter bekroning van zijn indrukwekkende internationale carrière als animatiefilmer. Carine Libert: “Raoul Servais is een voorbeeld voor alle animatiefilmers in België en ver daarbuiten, we zijn bijzonder trots hem Sabam-lid te mogen noemen”.

Over Raoul Servais

Raoul Servais, wereldberoemde pionier van de animatiefilm, is lid van Sabam sinds 1974.  Hij is de oprichter van de animatiefilmopleiding aan het KASK in Gent en reeg tijdens zijn rijkgevulde carrière de prijzen aan elkaar. Van zijn debuut “Havenlichten” in 1960, over “Chromophobia” waarmee hij internationaal doorbrak, tot de Gouden palm in Cannes voor “Harpya” en een eredoctoraat aan de Universiteit Gent.
Voor zijn grote bijdrage aan de filmindustrie ontving hij in 2008 tevens de “Troubadour” van onze toenmalig gedelegeerd bestuurder Johan Verminnen.

Over de Muze van Sabam

De Muze van Sabam is een carrièreprijs in de vorm van een sierlijk bronzen beeldje van de hand van kunstenaar Hubert Féguenne. Raoul Servais vervoegt het selecte gezelschap “Muzes van Sabam”, waaronder Lydia Chagoll, Roland Verhavert, Harry Kümel, Arno, Robbe de Hert, Rocco Granata, Pieter Aspe, Geert Hoste, Dani Klein, Alice Toen, Staf Knop en Will Tura.

Sabam werd in 1922 opgericht door auteurs, voor auteurs. Als multidisciplinaire auteursvereniging, die meer dan 41.000 auteurs en een repertoire van meer dan 4 miljoen werken vertegenwoordigt, is Sabam de tussenpersoon tussen scheppende kunstenaars en de gebruikers van hun werken. Sabam beheert niet alleen de auteursrechten die aan haar zijn toevertrouwd. Via Sabam for Culture, haar culturele fonds, ondersteunt ze de artistieke sector en haar auteurs in binnen- en buitenland. Elk jaar ondersteunt Sabam financieel meer dan 130 culturele evenementen. Daarnaast biedt ze auteurs een breed en interessant beurzenpakket aan, waarmee die auteurs nieuwe werken kunnen maken, wat de hele sector ten goede komt.