Suske en Wiske
Tekenaar Luc Morjaeu bezorgt Suske en Wiske nieuwe look: “Het voelt een beetje aan als je handschrift veranderen”
mai 22, 2017

Hoe geef je iconische personages als Suske en Wiske een geslaagde make over? Geen sinecure, zelfs niet voor een doorwinterde tekenaar als Luc Morjaeu.
Wie met het olijke stripduo opgroeide in de vorige eeuw kent hen, net als hun omgeving, door en door. Maar een enquête bij kinderen vandaag, bracht toch enkele verrassende interpretaties aan het licht. Luc Morjaeu: De familie en de uitgeverij waren absoluut vragende partij om de figuren een beetje meer te laten aansluiten bij de leefwereld van de huidige jeugd.

Een volledige make over van zulke verankerde personages, hoe pak je zoiets aan als tekenaar?
Luc: Ik ben hier met de nodige schroom aan begonnen. Het blijven iconische personages. Eigenlijk bleek vooral de look van Suske en Wiske zelf voorbijgestreefd. In een bepaald album viel het op dat Wiske, vergeleken met de rest van de schoolgaande jeugd, niet helemaal up to date was. De rest van de kinderen was hedendaags getekend en dan merk je daar toch verschillen. Dat gaat niet louter over modetrends. Niets is zo snel achterhaald, dus die gaan we zeker niet volgen.
We hebben haar nu wat moderner getekend maar ze heeft nog steeds de kenmerken van het iconische Wiske.

Het rode strikje blijft maar nu met staart.
Luc: Dat is ook logischer dan bovenop het haar (lacht). De oudere generatie kan zoiets perfect plaatsen maar de jeugd bleek sommige dingen toch wel vreemd te vinden.
Standaard/WPG heeft een rondvraag gedaan en bij bepaalde leeftijdsgroepen kwam een aantal zaken naar boven. “Dat ze ouderwetse schoenen droegen bijvoorbeeld.”
De cardigan en het sjaaltje zijn volgens mij niet echt modegevoelig. Het jurkje eigenlijk ook niet maar het kan best zijn dat Wiske binnenkort sneakers aan heeft.
Suske kreeg een nieuwe garderobe. Hij draagt nu een hoodie en een iets meer skinny jeans.

En de rest van de familie?
Luc: Ook hen probeer ik te moderniseren. Maar tegelijkertijd wil ik toch de oudere fans tegemoet komen. Het vierkant baardje van Jerom hebben we behouden maar Sidonia is een beetje meer vrouw geworden. Ze kan zich nu niet meer verstoppen achter een lantaarnpaal (lacht). Toen bleek dat kinderen hadden gevraagd naar die rare meneer(!) dachten we: “misschien moeten we haar wat vrouwelijker maken, wat meer juwelen geven enzo (lacht)
Dat was ook een aanleiding waarom we opnieuw aan de jeugd moesten uitleggen wie Suske en Wiske nu precies zijn.
Dat DNA zit er bij onze generatie en die erna nog ingebakken maar voor de huidige lezertjes moeten we dat toch eens opnieuw uit de doeken doen.

Toch heeft niet iedereen een update gekregen, uitgerekend Professor Barabas is de oude gebleven.
Luc: Die is inderdaad weinig veranderd. Ik had graag nog wat plukjes haar achter zijn oren bij getekend maar dat zou een beetje vreemd over gekomen zijn (lacht).

Naast uiterlijke kenmerken biedt de 21ste eeuw ook op vele andere vlakken een inspiratiebron van nieuwe mogelijkheden.
Luc: Dat gaan we zeker meer en meer integreren in de verhalen. Die hebben nu ook een realistischer karakter, gebaseerd op actuele thema’s. In een realistische setting zelfs. Zo gaat De Planeetvreter over de opwarming van de aarde. En Marsbewoners die eeuwen geleden naar hier kwamen, maar helaas ingevroren raakten op de Noordpool. Dat zijn thema’s die nu leven. Tegelijkertijd wordt de kern van Suske van Wiske bewaard en blijven de zin voor avontuur en ook de humor vaste ingrediënten.

Wat was voor jou het moeilijkst aan deze opdracht?
Luc: Het tempo waarin alles moest gebeuren. En dat in een volledige nieuwe lay out. Het is eigenlijk een beetje zoals je handschrift veranderen hè. Je moet even wennen, nadat je een figuur altijd op een bepaalde manier hebt getekend
Twee albums zijn inmiddels af. Momenteel zijn we bezig aan het derde in de nieuwe stijl. We maken er vijf dit jaar en dat betekent keihard doorwerken. We werken altijd een beetje vooruit en dat gaat altijd maar verder.

Toevallig heb ik de nieuwe albums net ontvangen van de uitgeverij. Dan merk je toch wel dat het een werk in progress is. Er is zeker nog ruimte voor verbetering.
Peter (Van Gucht, de scenarist van Suske en Wiske nvdr) en ik komen nu elke week terug bij elkaar om scenario’s door te nemen. Hiervoor was er in de beginfase van de make over te weinig tijd. Intussen stelde WPG een scenarioploeg samen met o.a. Esther Wouda (een Nederlandse die veel voor tv werkt) en Vincent Bal. Kwa feedback zeker een aanwinst. In de toekomst, als ik iets meer tijd heb, ga ik me daar opnieuw meer engageren. Aan de wieg kun je mee bepalen en voorstellen doen. Vertrekken vanuit de interesse van de tekenaar geeft toch altijd wel een meerwaarde.

Wat zou Willy Vandersteen gevonden hebben van de make over?
Luc: Da’s de vraag van één miljoen (lacht), we kunnen het hem niet vragen maar… Willy Vandersteen heeft zich altijd wel aangepast aan de markt of de realiteit. Als hij zou gemerkt hebben dat de strip niet meer aansloot bij de jeugd, denk ik dat hij toch zaken zou veranderd hebben. Maar of hij nu op dezelfde manier als wij te werk zou zijn gegaan, dat weet ik natuurlijk niet. Dochter Helena Vandersteen was alvast vragende partij en heel enthousiast over wat we gemaakt hebben. Maar wij gaan ervan uit dat het altijd nog beter kan.

Alsof hij nog niet genoeg hooi op zijn tekenvork heeft, maakt Luc dit jaar ook een strip over zijn gemeente, naar aanleiding van 725 jaar Puurs.
Luc: Het wordt een leuk verhaal, meer in de stijl van de oude Vandersteen. De oude Lambik speelt mee. Hij heeft nog een oude teletijdmachine in zijn garage staan, die kan hij in dit verhaal goed gebruiken (lacht).(TG)

http://suskeenwiske.ophetwww.net/

share

Vous n'avez pas trouvé réponse à votre question ?

Nous nous ferons un plaisir de vous aider.

 

Contactez-nous